Wagen kopen en getrouwd

Andreenmieke
Topic Starter
Berichten: 7

Wagen kopen en getrouwd

#1 , 05 sep 2018 16:10

Ik heb bij deze een vraag. Wij zijn getrouwd en nu zou mijn vrouw een wagen willen kopen op haar alleen. Kan dit of niet aub , want er zijn er die zeggen dat het wel lukt en er zijn er die zeggen dat het niet lukt. Wij zijn gewoon getrouwd zonder notaris of gelijk wat. Gewoon voor gemeentehuis. Want weet niet wat de wet hierover zegt daarmee. Ze heeft geen uitgaven en 1000€ inkomsten uit invaliditeit. Privé lenen ging niet zegden ze daarmee dat ze het via garage zelf wil doen maar weet niet of ze dat kan alleen. Of desnoods leasing. Weet er iemand hierop het antwoord aub. Ikzelf heb 2400€ netto invaliditeit maar sta nog met een melding van mijn collectieve tot einde oktober dus ik kan niet mee tekenen plus dat ikzelf ook een wagen nodig heb tegen december. Sommige zeggen dat we niks kunnen lenen omdat we beide invaliditeit hebben en je met invaliditeit niet kan lenen , maar heb meer nu dan als ik ga werken dat is toch volwaardig inkomen dan ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2018 15:33

U bent getrouwd en u heeft geen huwelijkscontract opgesteld. Derhalve zijn de regels van het gemeen recht van toepassing; dit is een 'default' regeling waar je op terugvalt als er niets geregeld is.

Deze regeling houdt in dat alles wat je bezit voor het huwelijk, je bezit blijft. Alles wat je verkrijgt tijdens het huwelijk, wordt geacht gemeenschappelijk te zijn (er zijn zoals altijd uitzonderingen).

Art. 1405. § 1. Gemeenschappelijk zijn :
1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten; de opzeggingsvergoeding en andere uitkeringen waarop een echtgenoot wegens beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst gerechtigd is, voor het deel daarvan dat overeenstemt met de opzeggingstermijn die tijdens het stelsel loopt;


Jullie inkomsten, los van wie hoeveel krijgt en op welke rekening te staan, komen toe aan jullie huwelijksgemeenschap. Als daarmee een auto gekocht wordt, is de auto sowieso van deze gemeenschap (van jullie beiden). Dat wil zeggen dat, indien iemand van jullie beiden de auto koopt (dus: de overeenkomst tekent) en deze niet kan afbetalen, de gemeenschap aangesproken zal worden voor dat bedrag.

" Art. 1408. <W 14-07-1976, art. 2> Gemeenschappelijk zijn :
- de schulden aangegaan door beide echtgenoten, gezamenlijk of hoofdelijk;
- de schulden aangegaan door een der echtgenoten ten behoeve van de huishouding"

Of banken al dan niet een krediet toestaan aan mensen met een invaliditeit, is geen juridische vraag en kan ik u niet mee helpen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 15:53

Zo lang je nog op de zwarte lijst staat zoals je schreef zal het moeilijk zelfs zeer moeilijk gaan, zelfs als je na oktober eraf zal zijn, zal het moeilijk zijn daar je al eens een schuldbemiddeling gehad heeft, en de banken vergeten niet snel zij zien dit na !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 06 sep 2018 17:27

Beste

geen enkel kredietinstelling zal aan je vrouw alleen een krediet toestaan. Binnen het huwelijk dient dat door beiden ondertekend te worden.
Secundo zijn vervangingsinkomsten beperkt tot niet vatbaar voor loonsoverdracht bij wanbetaling. Met een vervangingsinkomen ad 1000 € al zeker niet.
Ook autoconcessies komen voor hun financieringen of leasings terecht bij achterliggende banken. De regels zijn daar identiek. Al lopen er meer cowboys rond.
Vermelding zwarte lijst of collectieve schuldenregeling maakt het plaatje compleet zwart en totaal onmogelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”