Schulden zoon bij Proximus

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

Schulden zoon bij Proximus

#1 , 23 aug 2018 13:44

Mijn zoon intussen 22 had een abonnement bij Proximus terwijl wij bij Telenet zaten. Hij woont nog thuis en deed af en toe een vakantiejob terwijl hij nog studeerde. Hij moest zijn abo zelf betalen.

Mijn zoon had het op een bepaald moment emotioneel heel zwaar en werd gedurende enkele maanden opgenomen in psychiatrie. Gevolg: rekening Proximus bleef onbetaald. Op mijn vraag of alles geregeld was en ik iets moest doen antwoordde hij negatief.

Ondertussen zit dit dossier bij een deurwaarder en aangezien hij nog hier woont hebben ze alles van ons opgeschreven.

Wat kan ik doen om opladen te vermijden want wat van hem is staat op zijn kamer. Al de rest staat op mijn naam en van mijn man.

Ik heb de deurwaarder aangeschreven voor een afbetalingsplan maar krijg geen antwoord. Het bedrag is intussen met alle kosten opgelopen tot bijna 3000€. Ik kan en wil dit niet betalen.

Intussen volgt mijn zoon een opleiding via de VDAB maar heeft nog geen inkomen. Pas van september zou hij een vergoeding, wel minimaal, krijgen. Hoeveel dat is weten we pas na inschrijving vakbond maar daar kunnen we pas begin september terecht aangezien ik nog op vakantie vertrek.

Wat kan ik hier doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 aug 2018 13:49

Om te beginnen, zoek alle facturen en betalingsbewijzen bij elkaar. Als u niet kan aantonen dat de goederen van uw man en u zijn, kan de deurwaarder ze meepakken.

Het is uw zoon die een afbetalingsplan met de deurwaarder moet regelen, u bent hier in feite een buitenstaander.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 aug 2018 13:52

Het eenvoudigste en waarschijnlijk ook goedkoopste is dat u die rekening betaalt en het achteraf, wanneer het past en kan, onderling regelt met uw zoon.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

juridische database
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Google+ Twitter

#4 , 11 sep 2018 16:13

Uw zoon kan u machtigen om namens hem contact op te nemen met de deurwaarder. Hij machtigt u in dat geval om zijn financiële zaken te regelen. Dit dient schriftelijk te gebeuren. Daarnaast is het belangrijk om een regeling met de deurwaarder af te spreken zodat de kosten niet verder oplopen.

berenod
Berichten: 942

#5 , 11 sep 2018 19:36

Om te beginnen, zoek alle facturen en betalingsbewijzen bij elkaar. Als u niet kan aantonen dat de goederen van uw man en u zijn, kan de deurwaarder ze meepakken.

Het is uw zoon die een afbetalingsplan met de deurwaarder moet regelen, u bent hier in feite een buitenstaander.
Opletten, ik zie dit zo dikwijls hier op dit forum voorbijkomen, en dit is pertinent niet waar.

De deurwaarder kan (en moet) alle beslagbare goederen meenemen, punt aan de lijn. Facturen of niet, doet er allemaal niet toe.

Pas na de inbeslagname kan u een revindicatie procedure opstarten, waarbij u voor de beslagrechter moet komen en dan kan bewijzen dat de goederen rechtmatig aan u toebehoren en niet aan de schuldenaar.
Opgelet: uw schuldeiser mag ervan uit gaan dat alle voor beslag vatbare goederen die wij op uw domicilieadres aantreffen, in beslag genomen mogen worden. Bij samenwoonst of een huwelijk kunnen dus ook de goederen van de persoon met wie u samenwoont of met wie u bent gehuwd in beslag genomen worden, ook al heeft die persoon niks met uw schulden te maken. Indien goederen werden in beslag genomen, die niet uw eigendom zijn kan door de rechtmatige eigenaar, een derde partij, een procedure van revindicatie worden opgestart voor de beslagrechter. Dit is een dure procedure, die bovendien niet altijd kans heeft op slagen. De derde partij moet namelijk kunnen bewijzen dat de beslagen goederen hem of haar toebehoren (aan de hand van aankoopfacturen, een notariële akte van inventaris, ...). U zoekt hiervoor best juridische bijstand.4
Bron: https://www.modero.be/nl/brief-ontvange ... erend-goed

Een deurwaarder kan eventueel beslissen van iets niet mee te nemen, wanneer bij het opschrijven van de goederen kan aangetoond worden dat de goederen effectief niet aan de schuldenaar toebehoren. Dit is dan enkel uit menselijkheid en om iemand die er niets mee te maken heeft niet op kosten te jagen, maar eigenlijk mag hij dit niet doen!
Maar ik vermoed nadat de volledige inboedel opgeschreven is hij dit niet gaat doen.
Hij mag wettelijk niet beslissen over wat al dan niet in beslag te nemen, buiten de eigendommen die wettelijk moeten blijven staan (tafel, stoelen, bed, ...).
Indien de boedelbeschrijving reeds uitgevoerd is dan zal hij alle artikelen die erop staan moeten in beslag nemen, anders gaat hij zelf in problemen komen.

Enkel de beslagrechter beslist wat er al dan niet in beslag genomen gaat blijven.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 11 sep 2018 20:24

U hebt uiteraard gelijk, maar ik geef de vereenvoudigde versie om het simpel te houden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”