Bouwgrond kopen voor mijn broer

RavenAnna
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bouwgrond kopen voor mijn broer

#1 , 30 jul 2018 19:26

Hallo,

Ik heb zoals vele hier een vraag.
Mijn broer wil graag een huis bouwen maar kan de bouwgrond niet volledig betalen.
Hij vroeg daarom of ik de helft van zijn bouwgrond wil kopen.
Ik wil dit doen om hem verder te helpen maar wil hier niet onbezonnen aan beginnen.

De bedenken die ik me maak:
- Kunnen we laten optekenen dat hij elk jaar het kadaster betaald (daarmee is hij akkoord).
- Is dit voor mij nadelig voor de belastingen? (Ik heb al een eigen woning).

Zie ik verder nog nadelen over het hoofd?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jul 2018 19:53

Hoe wil hij een huis bouwen als hij de grond al niet kan betalen? Heeft hij een ezeltje dat geld ....?
Je zal dat geld nooit terugzien.

RavenAnna
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2018 20:25

Hallo,

Dat is een beetje kort door de bocht. Hij heeft het geld wel voor de woning te betalen. Maar met de volledige aankoopprijs van de bouwgrond erbij heeft hij geen reserve. Omdat er tijdens de bouw altijd wel iets misloopt wil hij die reserve houden voor noodgevallen.

Ik denk wel dat ik het geld terug zie maar wil eerder antwoorden op de vraag of er voor mij nadelen aan verbonden zijn zoals belastingsgewijs...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 jul 2018 22:06

Notariskosten bij gedeelde aankoop
Nadien bij herverkoop van uw gronddeel aan uw broer
Gaat bank lening toestaan voor woning die op grond staat die voor de helft van iemand anders is ?
Is geen apartement met gedeeld grondaandeel hé ...

Als het mis loopt, geeft dit gegarandeerd zever ...

Waarom draai je het niet om ?
Hij zet zijn huis op zijn grond, en indien nodig speel jij voor reserve tijdens de bouwfase ?

Hij kan ook zijn plannen wat temperen - zolder of sommige kamers nog niet afwerken; een IKEA keuken ipv ééntje die minstens 3 keer meer kost en amper beter is; ... - en zien hoe ver hij komt.
Blijft hij binnen aangepast budget + overrun, heeft hij geen reserve nodig ...
Blijft hij onder aangepast budget + overrun, kan afwerking volledig gebeuren.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 31 jul 2018 09:23

Als de broer geld wil lenen voor zijn bouw, bepaal jij hoé. De constructie: koop een stuk van de grond is niet erg koosjer. Want de grond is dan wel van u, maar er staat iets op van iemand anders. Dus kan je niet zomaar je eigendom terugkrijgen als hij niet zou kunnen terugbetalen. Ik vraag me af waarom hij het zo ingewikkeld maakt. Daar is vast een reden voor... Leen hem gewoon een vast bedrag waarover je afspraken doet in welk tempo hij terugbetaalt met een vaste overschrijvingsdomiciliëring.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”