Lening niet gekregen

Cegalkia
Topic Starter
Berichten: 3

Lening niet gekregen

#1 , 18 mar 2008 16:21

Ik zal de situatie even kort schetsen want ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Twee weken geleden bij citibank langs geweest voor een autolening, alles was ok, ik moest maar bellen wanneer ik de bankcheque wou (hij wou mij toen wel een visa kaart aan de hand doen van hun bank, maar aangezien ik dat niet wou was dat uiteindelijk geen probleem voor hem). Gisteren gebeld en we mochten langs komen om de lening af te sluiten. Toen we daar waren zei hij:"Dus de visa kaart op pieter zijn naam", ik zei "neen, dat intresseerd mij niet" waarop hij leuk antwoorde " Als gij geen visa kaart wilt dan geef ik u geen lening, ik verdien daar niet genoeg op en wil er ook op verdienen". Conclusie: geen lening, geen auto gaan afhalen, dag vakantie kwijt voor niks.

Waarschijnlijk zal de meerderheid vinden dat ik gewoon die visa kaart moest bijnemen maar ik vind gewoon dat de gewone burger toch niet altijd toegevingen moet doen.
Da zou dan willen zeggen als ik morgen een opel corsa wil kopen dat die verkopen zegt als ge geen astra neemt dan verkoop ik u geen wagen.
Vind de logica...

Mag citibank dit doen? Zo ja, dan zal het wel aan mij liggen :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 18 mar 2008 16:38

Citibank is volgens ervaringen van veel mensen een zeer louche bank. Blijf ervan weg en informeer bij een deftige bank. U bent ongetwijfeld nog ergens anders klant?

Sommige automerken hebben ook hun eigen financieringssystemen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 mar 2008 17:01


Waarschijnlijk zal de meerderheid vinden dat ik gewoon die visa kaart moest bijnemen
Ik denk dat niet: dat soort toestanden zijn niet alleen onethisch, ze zijn ook ronduit strafbaar.

Citibank kan je niet verplichten om een kredietkaart-overeenkomst af te sluiten wanneer je een lening wil. Doen ze dat wel, dan maken ze zich schuldig aan koppelverkoop.

Bestaan daar geschreven stukken die bewijzen dat je de lening gekregen zou hebben wanneer je die kredietkaart toch aannam ?

Reclame

Cegalkia
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 18 mar 2008 17:16

Ik heb gisteren al op een andere plaats een lening afgesloten, dus morgen heb ik mijn auto.

Ik heb spijtig genoeg niets op papier staan, hij zei me wel als ik die visa kaart nam dat ik dan wel een lening bij hun kon krijgen, spijtig genoeg schuilt overal een adertje achter het gras zeker...

Ik heb een klachtenmail gestuurd naar een instantie maar kan niet direct op de naam komen. Wss komt hier niet veel van voort maar wou toch gewoon even duidelijkheid of dit zomaar toegelaten was.

Alvast bedankt u jullie reacties.

Cegalkia
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 mar 2008 17:22

Ik kan misschien hem een mail sturen en zeggen dat ik tot op de dag van vandaag nog geen lening heb en dat ik toch graag bij hun bank een lening zou krijgen en vragen dat als ik de visa kaart erbij neem dat ik dan toch bij hun een lening kan afsluiten, dan heb ik het wel op papier...

Weet niet wat ik daar mee kan doen, maar als het strafbaar is dan mag hij dat niet doen.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 18 mar 2008 17:24


Waarschijnlijk zal de meerderheid vinden dat ik gewoon die visa kaart moest bijnemen
Ik denk dat niet: dat soort toestanden zijn niet alleen onethisch, ze zijn ook ronduit strafbaar.

Citibank kan je niet verplichten om een kredietkaart-overeenkomst af te sluiten wanneer je een lening wil. Doen ze dat wel, dan maken ze zich schuldig aan koppelverkoop.
Dan zijn er eigenlijk wel veel banken die aan koppelverkoop doen. Hoe vaak komen mensen niet tegen dat ze een lager rentepercentage krijgen voor hun woonkrediet als ze bv. hun woonverzekering ook bij die bank nemen?

Het is wel belangrijk dat de klant onmiddellijk weet dat er aan een bepaald aanbod voorwaarden verbonden zijn. Wat de OP overkwam, is not done.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

goudenhand
Berichten: 5

#7 , 20 mei 2008 13:55


Waarschijnlijk zal de meerderheid vinden dat ik gewoon die visa kaart moest bijnemen
Ik denk dat niet: dat soort toestanden zijn niet alleen onethisch, ze zijn ook ronduit strafbaar.

Citibank kan je niet verplichten om een kredietkaart-overeenkomst af te sluiten wanneer je een lening wil. Doen ze dat wel, dan maken ze zich schuldig aan koppelverkoop.
Dan zijn er eigenlijk wel veel banken die aan koppelverkoop doen. Hoe vaak komen mensen niet tegen dat ze een lager rentepercentage krijgen voor hun woonkrediet als ze bv. hun woonverzekering ook bij die bank nemen?

Het is wel belangrijk dat de klant onmiddellijk weet dat er aan een bepaald aanbod voorwaarden verbonden zijn. Wat de OP overkwam, is not done.

Lenny
Een lager percentage aanbieden bij afname van meerdere producten is geen koppelverkoop. Er zou pas sprake zijn van koppelverkoop wanneer men je alleen woonkrediet wilt verstrekken wanneer je ook hun woonverzekering gaat afsluiten. Bij de Colruyt krijg je toch ook extra korting bij afname van een minimale hoeveelheid ?

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#8 , 20 mei 2008 20:53

Een gouden tip, contacteer voor alle veiligheid de nationale bank, schriftelijk met een kopij van je identiteitskaart, ofwel langsgaan en je identiteitskaart meenemen. Gewoon om zeker te zijn dat Citibank de lening al niet genoteerd heeft op de nationale bank.

Het zou niet de eerste bank zijn die een lening bij voorbaat op de nationale bank zet, om zeker te zijn dat andere banken dan geen lening meer zouden goedkeuren.

Had je een schriftelijke bevestiging van citibank dat je lening werd goedgekeurd? Anders kan het ook een truc geweest zijn van een kantoorbediende/directeur die je bij voorbaat probeert te paaien, zonder te weten wat de kredietanalysten gaan beslissen.

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 22 mei 2008 22:31

Of dit koppelverkoop is daar heb ik eerlijk gezegd ook mijn twijfels over.

Het is perfekt legaal dat zij enkel een lening toestaan aan mensen die bij hun een Visa of Mastercard hebben. M.a.w. enkel aan mensen die bij hun klant zijn. Wat hier dus misgegaan is, is volgens mij de volgorde. Zij hadden U op voorhand moeten informeren dat zij enkel een lening toestaan aan mensen die reeds klant zijn. Waarschijnlijk dacht de directeur van het agentschap dat U wel klant zou worden. U zegt dat U nu reeds een lening hebt aangegaan bij een andere bank ? Ik hoop voor U aan dezelfde of betere voorwaarden. Zoniet bent U de dupe van uw onwil om een Citi kredietkaart te nemen.

Want laten we eerlijk zijn: die kaart kost U niets als U niets koopt. U moet weten dat Citibank voor de tijd/termijn dat U die kaart hebt; jaarlijks een bedrag op uw rekening stort dat gelijk staat met de kosten van de kaart.

Ik heb een 5-tal jaren een Mastercard van Citi bank gehad en nooit problemen ondervonden. Nochthans heb ik ze een maand of zo geleden opgezegd. Ik had hun gevraagd mij dezelfde voorwaarden te geven en schriftelijk te bevestigen als de voorwaarden die ze aan hun nieuwe klanten geven. Zij hebben nagelaten dit schriftelijk te bevestigen vóór de jaarlijkse hernieuwing van de kaartkosten. Waarna ik de kaart geannuleerd heb vóór die kosten misschien zouden aangerekend worden.

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 mei 2008 10:43

Geen kredietkaart = geen korting op de lening: tot daar aan toe, maar
geen kredietkaart = geen lening: sorry, maar dat is je reinste koppelverkoop.

Je verplicht iemand tot aanschaf van iets om iets anders te kunnen aanschaffen.

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 09 jun 2008 07:52

Je verplicht iemand tot aanschaf van iets om iets anders te kunnen aanschaffen.
Nogmaals: de kaart is gratis. Ik vind het dus geen koppelverkoop. Trouwens nog iets wat schering en inslag is met kredietkaarten en leningen, wat dan ook een soort koppelverkoop is: hoe hoger je kredietlijn, hoe lager de intrest als je van die kredietlijn gebruik maakt. M.a.w. de intrestvoet op het debetsaldo voor iemand met een KK met een hogere limiet (kredietlijn), is lager dan de intrestvoet op het debetsaldo van iemand met een lagere limiet (kredietlijn).

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#12 , 16 jun 2008 10:11

Geen kredietkaart = geen korting op de lening: tot daar aan toe, maar
geen kredietkaart = geen lening: sorry, maar dat is je reinste koppelverkoop.

Je verplicht iemand tot aanschaf van iets om iets anders te kunnen aanschaffen.
1)Om tot een overeenkomst te komen moet worden voldaan aan de bepalingen uit art. 1108 B.W., in se verplicht je niemand om...

2)Waarom zou een bedrijf geen korting(en) mogen geven aan goede klanten? Ik heb al mijn bank- en verzekeringsproducten bij één en dezelfde bank. Ik krijg daar een mooie korting op, waarom dan nog op een ander gaan?

M.i. heeft koppelverkoop meer voordelen dan nadelen.

Kijk maar eens in het buitenland...Een gsm contract in Duitsland en/of Nederland en de klant krijgt een gratis gsm-toestel.

Hier in Begië, wellicht het enige Europese land waar koppelverkoop verboden is, moet men zowel toestel als abo betalen.

T'leven is precies nog niet duur genoeg. Hoogtijd dat men het verbod op koppelverkoop afschaft. K'zie het als concurentievervalsing in een vrije markteconomie!

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 28 jun 2008 06:54

In tegenstelling met wat ik hierboven misschien zou doen geloven ben ik wel fel tegenstand van koppelverkoop zoals jij dat beschrijft. Er zijn trouwens vele nadelen aan verbonden. En het word trouwens door organisaties zoals TA, die het zeker goed menen met hun leden, fel in het oog gehouden.

Dieselbiene
Berichten: 22

#14 , 24 aug 2009 09:42

Ik hoor telkens weer dat de Citibank een louche bank is maar is dit niet eerder zo dat de klanten louche zijn ?Al mijn leningen hebben over Citibank gelopen steeds tot 100 pro tevredenheid ,en zij waren de eersten die ons 55-en 50 jaar oud hebben afgeraden om nog een lening aan te gaan om een huis te kopen en dat terwijl bijv Fortis ons nog tot 1500€ per maand wilden laten gaan !Als je correct bent zijn zij dat ook .En hoeveel komen er niet bij Citibank die al bij voorbaat geen wil hebben om af te betalen ?Zelfs indien er een probleem is en je verwittigd op tijd loopt uw lening gewoon een maand langer zonder boe of bah!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”