Colectieve schuldbemmideling en kinderbijslag

Jenmat
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Colectieve schuldbemmideling en kinderbijslag

#1 , 04 jul 2018 19:09

Wij krijgen van de kinderbijslag een teruggave van 1500 euro... deze word naar onze schuldbemmidelaar gestort. Dit zijn bedragen van voor wij in schuldbemmideling waren . Mag de schuldbemmidelaar deze zomaar houden ? Waar in het wetboek vind ik hier informatie over ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2018 20:15

Dit kan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jenmat
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2018 20:35

Maar mag hij deze helemaal inhouden ? We hebben een netto inkomen van 2000 eu de maand ,hier komt nog eens 600 euro kindergeld bij , wij krijgen een leefloon van 1122 eu per maand , onze maandelijkse lasten betalen wij zelf . Zij betalen onze hypotheke lening en schulden met de rest . Ze geven geen extra tussenkomsten voor schoolbenodigheden ,kleding etc . Met 3 kinderen is deze situatie niet haalbaar. En krijgen wij terug andere schulden . Omdat we soms moeten kiezen tussen ten of een rekening betalen..Ook heeft mijn zoon zeeklassen moeten missen omdat ik hier ook geen tussenkomst voor kreeg . Ik begrijp dat de schulden betaalt moeten worden. Maar dit vind ik te ver gaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2018 20:40

Je heeft je toch akkoord verklaart met de CSR.
Dan moet je die ook naleven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jenmat
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2018 21:11

Zoals ik weet mag kinderbijslag niet gebruikt worden voor schulden , het leven van de schuldenaar en zijn gezin moeten menswaardig blijven . Dus aan uw kortzichtige antwoorden heb ik niet veel . Zal mijn informatie wel ergens anders vinden .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 jul 2018 08:54

Het was niet het kindergeld zelf dat blijkbaar werd ingehouden maar de uitbetaling van een achterstal. Een goede raad: Leer leven met hetgeen je krijgt. Waarschijnlijk ben je in de schulden geraakt door een te vrijgevig uitgavenpatroon.

Jenmat
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jul 2018 10:07

Nee, ik ben in de schulden geraakt door een lening die ik heb gedaan waar ik toe gedwongen ben geweest door mijn toenmalige misbruikende partner en angst had voor mijn eigen op te komen . Maar daar gaat het niet om . Uiteindelijk moet deze betaald worden . En hoe graag ik het ook wil doen met wat ik heb , het lukt mij niet , want vaak moet ik kiezen tussen een rekening betalen of om te kunnen eten de hele maand . En dan is die keuze snel gemaakt aangezien ik mijn kinderen niet kan laten uithongeren . Dus laat staan dat ik nog schoolspullen etc kan kopen . Er blijft letterlijk niks over en ik bouw op deze manier andere schulden op . Omdat ik gewoon niet toekom.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 05 jul 2018 10:45

Als de schuldbemiddelaar weigert om u de broodnodige extra's of verhoging te geven, ga dan naar de griffie van de arbeidsrechtbank en vraag wat u moet doen om de schuldbemiddeling voor de rechtbank te brengen. CSR is hard, maar het kan tegelijk niet de bedoeling zijn dat u en uw kinderen worden uitgehongerd.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jul 2018 11:04

Van zodra de collectieve schuldenregeling toelaatbaar verklaard wordt, ontvangt de schuldenaar zijn inkomsten niet meer, deze worden met inbegrip van vakantiegeld en kindergeld doorgestort aan de schuldbemiddelaar die dan aan de schuldenaar een leefgeld toekent.

Principieel dient het leefgeld minstens gelijk te zijn aan het gedeelte van het inkomen van de schuldenaar dat niet vatbaar is voor beslag (zie art. 1409 Ger. Wetboek).

bron:elfri
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”