Kredietkaart

Derick
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kredietkaart

#1 , 15 jun 2018 23:20

Geachte leden,

Ik zit met een probleem en hoop dat er hier mensen zijn die raad kunnen geven.
Ik had een mastercard bij X samen met mijn vriendin,eigenlijk was ik er tegen maar voor de reizen was dit wel handig.

Nu begin dit jaar werd er door een familielid misbruik gemaakt van deze kaart en hebben we beslist deze op te zeggen.
Mijn vriendin nam contact op met X en we moesten aangetekend de kaart opzeggen.
Op 22 Maart heeft ze deze brief verstuurd met in de brief ook de vraag hoeveel we nog moesten betalen ( openstaand bedrag + eventuele kosten ).
Op deze vraag is nooit antwoord op gekomen en domicilie bleef elke maand lopen.
Door omstandigheden is dit alles wat op de achtergrond geraakt en omdat de domicilie door bleef lopen waren we van geen kwaad bewust dat de kaart eigenlijk al was afgesloten en we alle kosten ineens moesten aflossen op dat moment.
Geen brief aangekregen, geen telefoon niets.
Nu kregen we een brief van de nationale bank in de bus dat we op de zwarte lijst staan wegens niet betalen (datum van brief 19-05-2018).
Geen verwittiging vanuit X, aan de telefoon gesproken te hebben vertelde ze dat er één brief verstuurd is maar die is blijkbaar verloren gegaan.
Nu ondertussen is alles betaald, spijtig genoeg te laat maar toch blijf ik een wrang gevoel hebben en vraag me af of dit wel correct is.
Wij waren van plan om een huis te kopen binnenkort en dus dit is wel streep door de rekening terwijl we eigenlijk geen wanbetalers zijn.

Kunnen we hier nog iets aan doen?
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd.
Bedankt bij voorbaat
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 jun 2018 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam firma verwijderd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2018 07:33

Als je drie maand achter staat met je betalingen kom je op de lijst van de NBB, een kredietkaart is ook een consumenten krediet die aangegeven is bij de NBB.
Zij moeten je niet verwittigen jij moet weten dat je daar nog moet betalen !

En ja deze bank van de kredietkaart zal je moeten verwijderen als alles betaald is wel te verstaan, en den blijf je nog een minstens 12 maanden er op staan, dit gaat automatisch ervan af

.Daar kan je niks aan doen dit is nu éénmaal de regels van het krediet.

En als je er volgend jaar er vanaf bent zal het de eerste jaren ook geen rozen en maneschijn zijn bij krediet aanvragen, want je blijft in de databanken nog een paar jaar staan van de kredietverzekeraars.

Je heeft een zeer grote fout gemaakt die je nu een tijdje zal achtervolgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Derick
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2018 12:06

Bedankt voor de reactie!

Ik snap heus wel dat als je 3 maanden achter staat je op de zwarte lijst terecht komt.
Maar de manier waarop het hier is gegaan vind ik gewoon dubieus.
Dus het het is niet abnormaal dat cofidis mij niet verwittigd dat ik nu best betaal want anders kom ik op de zwarte lijst terecht.
Ik betaal mijn hypothecaire lening te laat en kom 3 maanden achter, de bank is dan niet verplicht mij hierover in te lichten en kan zo mijn huis in beslag nemen ?
Ik zeg mij kaart op, vraag hoeveel mijn rest kosten zijn en krijg geen reactie, ik blijf mijn maandelijkse domicille betalen ondertussen. Hoe kan ik dan 3 maanden achter staan ?
Sorry maar dit klopt toch niet.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 jun 2018 12:13

Je moet toch zelf uw rekeningen opvolgen. Dat laat je toch niet over aan derden. Was er geen mogelijkheid dat via PC op te volgen?

Derick
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2018 12:38

Die mogelijkheid was er tot op een gegeven moment.
Maar bij controle daar stond het te betalen bedrag enkel de domicilie op niet het volledige bedrag.
Daarom waren we van geen kwaad bewust.
Het feit is dat ze het volledig bedrag nooit hebben opgeëist en de domicilie gewoon hebben laten doorgaan.
Er was niets dat er op leek dat de kaart was geannuleerd, normaal zou ik toch een aangetekend zenden hiervan verwachten.
Zoals ik zei waren er zaken waardoor dit een beetje op de achtergrond terecht kwam en niet de volledige aandacht kreeg die het blijkbaar nodig had.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2018 13:09

Ik zelf heb geen krediet kaart maar heb wel al gezien bij zoon dat hij op elk ogenblik kan zien hoeveel hij verbruikt heeft met zijn mastercard, als je u bank regelt met PC kan je het zien.

Ik dacht, maar kan mis zijn dat men einde maand er toch altijd het bedrag van je schuld of aankopen eraf gaat, of ben ik hier mis in ??

Dus als er niet genoeg opstaat kan er niks afgenomen worden, en je verlang nu toch niet dat het personeel van de bank ieder rekening volgt ?

En een briefje schrijft om snel je rekening aan te vullen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Derick
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jun 2018 13:31

Sorry maar ik versta totaal niets van uw bericht.
Als er niet genoeg geld om op mijn rekening staat om mijn domicilie door te laten gaan steek er een week later een brief in de bus om te betalen.
En nu laat ik mijn kaart afsluiten en krijg geen enkele brief en dit is dan maar normaal ?
Als ik 3 maanden achterstand heb verwacht ik van mijn bank dat ze mij hierover inlichten vooral omdat die achterstand er komt omdat ik zelf de kaart heb afgezegd.
Doordat die domicilie bleef doorgaan ging ik ervan uit dat de kaart nog niet was afgesloten maar ik wist het niet want ze hebben de moeite niet gedaan om het te laten weten.

ik lees dit "Bij een betalingsachterstand zal een kredietgever vaak aanmaningsbrieven en ingebrekestellingen sturen om je zo tot betaling aan te zetten. Hij mag dit één keer per maand doen en mag hiervoor maximum 7,5 euro per brief vragen (bovenop de portokosten). Een kredietgever mag ook gelimiteerde nalatigheidsintresten vragen. Elke schuldeiser is bovendien bij een minnelijke invordering gebonden aan een aantal regels."

Ik heb geen enkele brief ontvangen en wist pas van de achterstand nadat ik al op de zwarte lijst stond.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jun 2018 13:41

U begrijp de berichten niet, wel ik ook niet, je sluit de kaart af en de domiciliëring gaat voort.

Hoe kan men elke maand geld afnemen als je geen kaart meer gebruikt ??

Luister ik zelf heb geen master of visa kaart, dus hoe men dit bij u doet begrijp ik niet, ik dacht als je iets koopt en betaald met de kaart dat einde van de maand het geld afgenomen word, maar u spreekt hier al over meerdere maanden nadat je kaart afgesloten is ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Derick
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jun 2018 13:55

Sorry maar als u niets van deze materie kent waarom reageert u dan ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jun 2018 14:06

Sorry maar als u niets van deze materie kent waarom reageert u dan ?
Heb je de voorwaarden gelezen ?

JuridischForum.be is een online discussie-forum, opgericht in november 2005

Dus dit is het antwoord op je vraag !

Maar heb de ook de indruk dat je er ook niks van kent, zelfs veel minder dan mij volgens wat je allemaal geschreven heeft, en je resultaat .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Derick
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jun 2018 14:27

Oke lowie toch bedankt om te reageren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 16 jun 2018 17:00

het is domiciliëring en niet domicilie. Dat laatste gaat over uw woonadres en heeft niets met bankkaarten te maken.

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 16 jun 2018 17:10

Wanneer je een kredietkaart zonder verplichte nulzetting (de échte kredietkaarten dus, die waar je maandelijks minimum 5% van het openstaande bedrag moet terugbetalen) stopzet, moet het volledig openstaand saldo onmiddellijk vereffend worden.
Dit kan je vinden in de algemene voorwaarden. Het krediet houdt immers op te bestaan.

Het is niet omdat de SEPA domiciliering nog actief staat dat deze nog gevorderd wordt of dat het saldo op de rekening die gedomicileerd wordt voldoet om het openstaand saldo + intresten te vereffenen.

Je zegt zelf dat je 'door omstandigheden' dit uit het oog verloren hebt.

De kredietinstelling treft hier geen schuld. De brief om u aan uw verplichtingen te herinneren zal wel degelijk verstuurd zijn.

Een melding bij de NBB is het normale gevolg dat hieraan gegeven wordt.

P.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”