Achterstallen onderhoudsgeld

Soraya_Solange
Topic Starter
Berichten: 18

Achterstallen onderhoudsgeld

#1 , 08 jun 2018 15:06

Mijn ex partner heeft sinds 2014-2016 achterstallen alimentatie tbhv kind.
In 2017 is hij in collectieve schuldbemiddeling gegaan, mijn advocaat heeft mij als schuldeiser laten opnemen.
Tot op heden (1,5 jaar later) is er nog steeds geen aanzuiveringsplan opgesteld.
De communicatie met de schuldbemiddelaar loopt erg stroef, hij drukt uit dat ik maar een kleine vis ben in de grote schuldenzee en dus geen prior, zegt ook dat de achterstallen absoluut geen prioriteit zijn, noch worden buitengewone kosten betaald.
De maandelijkse betalingen verliepen vanaf 2017 wel redelijk goed, weliswaar altijd te laat en niet zoals het vonnis beschrijft voor bepaalde datum te betalen.
Nu zijn er toch weer 2 maanden achterstal.
Mijn vragen;
- Kan ik beroep doen op DAVO als hij in collectieve zit? Ik voldoe aan alle voorwaarden.

- Verjaren de achterstallen van 2014 over 5 jaar, ook als ik me heb laten opnemen als schuldeiser?

- Kan er nog beslag worden gelegd op de schulden van VOOR de collectieve regeling (via deurwaarder) dus de schulden van 2014-2016?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 08 jun 2018 17:40

Voor wat die schuldbemiddelaar betreft:

Het feit dat hij onder collectieve schuldbemiddeling staat ontslaat hem niet van zijn onderhoudsplicht die effectief een prioritaire verplichting is; de betaling van een onderhoudsbijdrage primeert op de betaling van alle andere schulden.

De schuldbemiddelaar moet een budget reserveren dat voldoende is om de onderhoudsbijdrage te betalen. Bij aanvang van de collectieve schuldenregeling moet de andere ouder trouwens ook de onbetaalde achterstallige onderhoudsbijdragen van voor de schuldenregeling aangeven. Doet hij dat niet, dan riskeert hij dat zijn schuldbemiddelingsplan herroepen of geschorst wordt. ...

De alimentatieschuldeiser behoudt een aparte positie; de schuldenaar blijft gerechtigd gedurende de bemiddelingsprocedure betalingen te doen aan de alimentatieschuldeiser doch enkel voor zover het niet om achterstallen gaat; in casu gaat het echter om een nieuwe (onderhouds)schuld waarmee de schuldbemiddelaar hoe dan ook in zijn uitgewerkte regeling rekening zal moeten houden en deze zo nodig zal moeten aanpassen. [Helderrecht.be & Elfri.be]

U kan hiervoor inderdaad bij DAVO aankloppen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 08 jun 2018 18:31

Klopt huidige alimentatie, indexaties en bijzonder kosten dienen betaald te worden vanaf het ogenblik van schuldbemiddeling
Achterstallen dienen via rechtbank gevorderd te worden + wettelijke intresten.

Reclame

Soraya_Solange
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 08 jun 2018 20:32

Bedankt voor info.
Geen idee als hij mee ook vermeldt heeft, niks info gezien op 1,5 jaar tijd.
En wat betreft verjaring? Zou netjes voor hem zijn als schuldbemiddelaar laat aanslepen tot 2019 en de schulden van 2014 dus verjaren? Als schuldeiser ben je dus niet beschermd?!
Welke rechtbank kan ik vorderen, arbeidsrechtbank?
Ik ben nu recent wel bezig met een verzoekschrift waar ik dit alles wel in vermeld maar de essentie is meer dat hij nalaat te reageren op vragen akkoord ivm therapie, keuze school... dus dit komt voor de familierechtbank, zonder advocaat omdat ik de financiën niet heb en best wel zelf mijn weg ongeveer ken na 10jaar al deze problematiek. Kind gaat overigens ook niet naar de vader. Hij komt er mooi onderuit, €150 all inn voor 100% verblijf en nog niks betalen !!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”