overname soiale lening door ander bank

verootje11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

overname soiale lening door ander bank

#1 , 08 jun 2018 09:25

Beste,

Ik heb destijds als alleenstaande mijn woning aangekocht door middel van een lening bij het vlaams woningfonds. Ik woon er nu reeds 7 jaar. Inmiddels heb ik een nieuwe partner leren kennen, die net als ik een eigen woning heeft. Wij zouden nu graag samen gaan wonen, maar willen geen van beiden ons huis verkopen. Mijn huis is niet groot genoeg om daar met de kinderen in te trekken, dat van mijn partner wel. Ik zou dus heel graag mijn woning willen verhuren, maar dit kan en mag niet van het vlaams woningfonds..Daarom zouden wij willen kijken om mijn huidige lening te laten overnemen door een andere bank, met het doel om dan zodoende mijn huis te kunnen verhuren. Ik weet niet of dit mogelijk is, en zo ja hoe zit het dan met notariskosten, leningsaktekosten enz... aangezien ik dit allemaal al heb betaald 7 jaar terug... heeft hier iemand ervaring mee of kan mij iemand hierbij helpen aub??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 08 jun 2018 09:33

Als u voldoende inkomen hebt (deeltje van huur eventueel meegerekend), geen betaalproblemen in het recente verleden en zo, moet dit m.i. kunnen.

Bent u "vrij" ? dus niet of niet meer gehuwd, geen alimentatie...?

U zal bij een nieuwe lening opnieuw hypotheekkosten hebben + kosten voor schrapping van de huidige lening. voor de nieuwe lening zal u wellicht ook dossierkosten hebben... Vraag gerust eens aan een bank in de buurt, dan hebt u een beter beeld, en kan u de reële kansen inschatten.

verootje11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2018 09:45

beste,
ik ben reeds 7 jaar alleenstaand en niet meer gehuwd, heb nooit problemen gehad qua terugbetaling lening en dergelijke. Mijn inkomsten zijn wel wat geminderd bij vroeger door verandering van job, maar blijf nog steeds netjes mijn huis afbetalen. Mocht het dan toch blijken dat mijn inkomen niet hoog genoeg is om de nieuwe lening te dragen, kunnen ik en mijn nieuwe partner eventueel samen lenen, maar waarvan ik eigenaar blijf van mijn woning? of moeten wij dan huwen daarvoor?

Reclame

verootje11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2018 09:46

ik betaal geen alimentatie was dit nog even vergeten te melden, heb ook geen andere lening lopen buiten die van mijn huis, even ter info :)

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 08 jun 2018 10:05

Dan zou ik ervoor gaan; en als de eerste concrete info bij een andere bank meevalt, zou ik niet echt ( lang) wachten om het huis waar u nu woont te verhuren. (Niet iedereen zal hiermee akkoord gaan, maar soit)

De lening bij het Vl Woningfonds wordt dan ineens terugbetaald door de nieuwe lening.

verootje11
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2018 10:08

beste,
dank u, wij zijn toch al een stukje wijzer, we gaan eerstdaags eens informeren bij andere bank en zien hoe we eruit komen he, toch bedankt alvast!!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”