Autolening medekredietnemers gehuwden

Senbrox
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Autolening medekredietnemers gehuwden

#1 , 02 mei 2018 13:53

Goedemiddag allen, ik hoop hier terecht te kunnen met mijn informatieve vraag.

Mijn partner en ik zijn gehuwd met scheiding van goederen. Wij beheren elks ons geld apart maar hebben wel reeds een lopende hypotheek samen.
Nu is het zo dat ik overweeg een autolening aan te gaan. Ik wil niet graag al mijn overige spaarcenten in een wagen steken na de aankoop van ons huis vorig jaar. Ik kan ruim voldoende maandelijkse sparen maar...
Ik zou deze lening enkel aangaan indien ik de enige kredietnemer ben. Wij hebben met elkaar afgesproken enkel in noodsituaties (moesten die ooit voorkomen in ons leven) en huis gerelateerde kosten samen in een financiele situatie te stappen.

Kan ik bij wet als particulier alleen lenen zonder mijn partner medekredietnemer is of borg staat? Ik had dit reeds opgezocht en dat blijkt niet zo eenvoudig indien je getrouwd bent onder welk stelsel ook. Ik heb het hier ook over de normale gekende banken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 02 mei 2018 21:31

Beste

Als gehuwden dient u samen op te treden. Wettelijk gezien zijn beroepsinkomsten gemeenschappelijk. Daarenboven diene ze bij voorrang aangewend te worden voor gezinsuitgaven. Indien een bank een krediet toekent aan 1 echtgenoot kan de andere voor de rechtbank het contract nietig laten verklaren. Uitzondering : een zelfstandige die een voertuig financiert voor professioneel gebruik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Senbrox
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2018 09:05

Bedankt voor de informatie.

Beroepsinkomsten zijn toch niet noodzakelijk voor de gemeenschap daar wij getrouwd zijn met scheiding van goederen? Dit had ik toch onthouden van onze notaris, eigen inkomsten blijven eigen inkomsten.

Dit was het antwoord gisteren van de bank trouwens:
Dat is zeker mogelijk, u kunt een aanvraag enkel op uw naam indienen gezien u gehuwd bent met scheiding van goederen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 03 mei 2018 10:40

Bij zuivere scheiding van goederen is dat juridisch mogelijk. Blijft wel appreciatie van de bank dat de facto gehuwden samenwonen En dat een kredietlast door één partner aangegaan een belasting betekent voor het gezinsbudget. Dus men zal alleszins op gezinsniveau een optelsom maken van inkomsten en lasten. Als daar veel ruimte op zit zal de bank inderdaad mee gaan. Als daar weinig ruimte op zit zal dat moeilijker worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”