CSR: problemen met leefgeld en facturen

karenteirlynck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

CSR: problemen met leefgeld en facturen

#1 , 29 apr 2018 23:01

Hallo,

Even kort onze situatie schetsen.

Door een torenhoge elektriciteitsfactuur (2.000,00 EUR) die samenviel met kosten aan de wagen, een verhuis en ziekenhuiskosten zijn wij in een collectieve schuldenregeling beland - wij hebben hiervoor zelf een aanvraag gedaan omdat de energieleverancier deurwaarders stuurde.

Toen wij in CSR werden opgenomen stond in het gerechtelijk akkoord dat we ten langste in CSR zouden zitten voor drie jaar - waarvan alreeds twee jaren zijn verstreken. Er is echter nog niks van schulden afbetaald.

Mijn man en ik gaan beiden werken: mijn man fulltime, ik een grote parttime. Wij hebben samen ook twee kinderen (kwestie van de inkomens/uitgaven een beetje te kunnen schetsen).

Qua leefgeld ontvangen wij 225,00 EUR per week, geld voor benzine voor onze wagen en het openbaar vervoer inbegrepen. Hiermee komen wij echter niet toe: het is nu al de derde maal dat mijn ouders luiers en brood betalen voor ons. Als we een verhoging vragen, krijgen we echter te horen dat er geen financiële middelen genoeg zijn om dit te verhogen.

Mijn echtgenoot heeft echter al een nieuwe job sinds we in collectieve toetraden en verdient nu dus ook meer. Ik heb ook al een andere job gezocht om een hoger inkomen te kunnen hebben.

Als ik vraag of er al geld gespaard is, krijg ik te horen dat er amper reserve is.

Wat de emmer heeft doen overlopen, is de brief van de gemeente waar we wonen die vrijdagnamiddag per post aankwam, De watergroep wil ons waterverbruik schorsen omdat er meerdere facturen niet betaald werden. Er werd een aanzuiveringsregeling voorgesteld en daar is geen reactie op gekomen. De facturen van de watergroep gaan rechtstreeks naar de schuldbemiddelaar. Doordat hij deze niet betaald heeft, zouden wij zonder water komen te zitten.

Wat zijn onze rechten in dergelijke situatie?
Is er een minimum aan leefgeld dat per persoon moet voorzien worden?
Oke, wij hebben schulden, maar dat wil niet zeggen dat wij geen recht meer hebben op een menswaardig bestaan of dat mijn kinderen hiervan de dupe moeten zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2018 06:13

Vergeet niet dat de schuldbemiddelaar niet voor niks werkt, dit is de enige die aan een CSR verdiend zelfs zeer goed verdiend.
Heb je zelf al eens de rekening gemaakt wat je inkomsten zijn en wat de schuldbemiddelaar betaald voor jullie ?
Sommige mensen gaan veel te vroeg in de CSR, je gaat toch niet voor een paar duizend euros in de CRS, de kosten die je aan de schuldbemiddelaar moet betalen over die jaren kan veel meer zijn dan je schulden zelf.

De CSR is een zege voor mensen die zoveel schulden hebben dat het niet meer te overzien is.

Je schrijft de CSR is voor 3 jaar, maar als weinig afgekort is zal dit toch veel langer duren, maar je kan altijd een aanvraag doen om er mee te stoppen, maar ik zeg je nu al je zal verder staan dan het ogenblik dat je er mee begon, alle kosten en intresten komen dan terug, plus de schuldbemiddelaar maakt zijn eind rekening van een paar duizenden euro's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 apr 2018 12:49

Ga eens met een www.caw.be in uw omgeving praten en neem uiteraard alle papieren mee.

Reclame

karenteirlynck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mei 2018 20:00

We hadden op het einde van de rit 7.000 EUR, kosten aan de wagen, ziekenhuiskosten e.d. bijgerekend. Ik kreeg brieven van gerechtsdeurwaarders en telkens ik zelf een afbetalingsplan voorstelde kreeg ik van de energieleverancier geen gehoor :/. Het was CSR of een leeggehaalde woning...

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 02 mei 2018 09:28

Leeggehaalde woning? Dan moet er eerst een uitvoerbaar vonnis zijn.

Niet al hun dreigementen zijn onmiddellijk uitvoerbaar en 7.000 EUR schulden met een degelijk loon lijkt mij niet onoverkoombaar als u zelf de tering naar de nering kan zetten. Vrederechters doen niet bijna anders dan realistische afbetalingsplannen bekrachtigen voor onbetaalde nutsfacturen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”