kosten incasso

gabrielled
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kosten incasso

#1 , 28 apr 2018 08:27

beste;

ik heb een vraagje i.v.m kosten incasso.
ik had hier een betaling liggen wat ik was vergeten te betalen. toen ik deze terug tegen kwam heb ik deze ommiddelijk betaald.
nadat ik deze betaald heb kreeg ik 5 dagen later een brief van incasso.(het bedrag was een pak hoger dan het oorspronkelijk bedrag) ik had een mail gestuurd dat deze al betaald is met het betalingsbewijs erbij. (deze betaling was gebeurt voordat de brief van incasso verstuurd was). nu 1 week later krijg ik opnieuw een brief waarin staat dat ik de extra kosten van incasso nog moet betalen. is dit wettig? de betaling is gebeurd voor dat zij intreden. op deze manier is het gemakkelijk om geld te verdienen. hier wil ik wel het fijne van weten. alvast bedankt. mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 apr 2018 08:45

De betaling die u (iets te laattijdig) verrichtte: was dat een eerste facturatie of reeds een herinnering?

gabrielled
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2018 09:49

dit was een herinnering volgens mij. het was een factuur waar van het bedrag iets te hoog was voor in 1 keer te betalen; ik heb een regeling getroffen om deze in 3 keer te betalen. de eerste 2 had ik betaald, maar de derde niet. toen de brief binnenkwam met het resterende bedrag op wat ik nog moest betalen. heb ik deze even laten liggen tot ik deze kon betalen (10 dagen ongeveer) maar was betaald voor dat de brief is opgemaakt van incasso. ik vond dat ze er snel bij waren. gz

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 apr 2018 11:30

Die mensen werken ook niet gratis hoor.
Hoe zou jij reageren als werkneemster van een incasso, als je enkel betaald werd voor de eerste factuur, en nadien nog vele rappels gratis moet opstellen en versturen, maar dan gratis. :(

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2018 12:36

Die mensen werken ook niet gratis hoor.
Hoe zou jij reageren als werkneemster van een incasso, als je enkel betaald werd voor de eerste factuur, en nadien nog vele rappels gratis moet opstellen en versturen, maar dan gratis. :(
Maar daar staat toch geen enkel werknemer bij stil, maar als zij een dag te laat hun loon krijgen is het kot te klein !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 apr 2018 14:14

nu 1 week later krijg ik opnieuw een brief waarin staat dat ik de extra kosten van incasso nog moet betalen. is dit wettig?
staat dit vermeld in de algemene voorwaarden?

20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.
Art. 5. Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2018 16:12

Schrijf eerst eens wat in de algemene verkoopsvoorwaarden staat bij niet of te laat betalen, de forfaitaire schadevergoeding en strafbeding !

Er zijn kosten die ze altijd mogen rekenen, zoals gerechtskosten, rappels , inningsrecht enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”