OCMW - budgetbeheer - oregelmatigheden

GINO VB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

OCMW - budgetbeheer - oregelmatigheden

#1 , 03 apr 2018 12:15

Beste,

Een persoon is onder budgetbeheer.
Volgende 'vreemde' zaken doen zich voor.
Persoon is iemand die niet vlug vragen stelt, hoewel de persoon wel vragen gesteld heeft.

- De persoon krijgt geen rekeninguittreksels noch overzicht inkomen / uitgaven.
Normaal gezien geeft de begeleider die op bepaalde tijdstippen of laat die begeleider die tenminste zelf zien.
- De persoon heeft een spaartegoed van voor het budgetbeheer nu onder toezicht OCMW.
De persoon, wanneer er om gevraagd wordt, wordt niet meegedeeld wat dit spaartegoed nu is.
- De persoon weet niet wat er met eventuele maandelijkse overschotten gedaan wordt, deze komen normaliter op een spaarrekening terecht maar de persoon krijgt daar ook geen uittreksels over te zien.
- De persoon maakt zich zorgen dat het opgeboude pensioensparen, wat over 2 jaar vrij komt, ook zal 'aangeslagen' worden door het OCMW.
Kan dit ?
- De persoon heeft geen kopie gekregen van het destijds ondertekend document bij intrede van het budgetbeheer.

Concrete vraag/vragen:
- Wat kan persoon het beste doen (Mij lijkt het best eerst vragen natuurlijk maar wat als dat nog niet helpt ?)
- Mijns inziens is er duidelijke transparantieplicht, mijn ervaring destijds.
- Wat moet/kan persoon doen als deze uit budgetbeheer wil stappen ?
Mijn ervaring 5 jaar terug was positief: mondeling gevraagd, voorgelegd ocmw-raad en positief bevonden.
Als het negatief zou zijn voor deze persoon, zou er dan ook argumentatie moeten zijn (?).

mvg,
Gino VB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2018 12:25

Bij budgetbeheer kan men ten allen tijde een eind stellen aan de overeenkomst met het OCMW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 apr 2018 14:27

Leg dit probleem uit aan het hoofd sociale dienst of aan de voorzitter van het OCMW. Betrek eventueel een ander raadslid bij het gesprek.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”