Expat staakt afbetalen lening

annmer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Expat staakt afbetalen lening

#1 , 13 mar 2018 13:42

Geachte,
Bij het overlijden van mijn vader, heeft de zoon van zijn voormalige partner, zijn lening gestaakt om af te betalen.
Ik weet dat hij in Denemarken werkt voor een project, maar ken zijn adres niet.
Zijn werkgever kan het mij niet geven, door de wet op de privacy.
Hij antwoordt niet op mijn telefoons, op mijn mails, mijn vader zijn voormalige partner wil niks zeggen, ik heb ook een brief verstuurd via zijn werkgever. De werkgever verzamelt de post die zij dan doorsturen naar hem.
Het openstaand bedrag is iets minder dan € 5.000.
Hoe pak dit probleem het beste aan?

Met vriendelijke groet,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 13 mar 2018 16:34

via deurwaarder adres laten opzoeken en aangetekend in gebreke stellen

(om te beginnen)

kosten deurwaarder dient u zelf voor te schieten

annmer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2018 16:44

Ik dacht een adres te hebben gevonden, maar ik denk dat dit geen officiële verblijfplaats is.
Ik heb zijn 'vaste telefoonlijn'-nummer gevonden en een aangetekend schrijven gestuurd naar dit adres.. maar ik krijg van bpost de melding "levering onmogelijk". Nochthans kun je het opzoeken op Google-maps.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 13 mar 2018 16:48

Deurwaarder kan bij werkgever terecht om adres te bekomen.
Zeker als er een in gebreke stelling is.
Hopelijk beschikt u over de leningovereenkomst.
Wat is de zoon zijn wettelijk adres?
Is er een 'overeenkomst' met de partner van uw vader en waar woont die?

...
Waar vaste telefoon en adres hier in BE of in DE?

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 13 mar 2018 17:12

Als het een lening is die door de vader afgesloten werd dan wordt die schuld in mindering gebracht op de te verdelen erfenis. Als die zoon die in Denemarken woont de erfenis weigerde dan moet hij die schuld niet overnemen (wel zijn deel van de begrafeniskosten en laatste ziekenhuisfactuur betalen). Als jij daarentegen de erfenis aanvaardde dan aanvaardde je ook de volledige schuld indien de zoon en jij de enige erfgenamen waren. Tenzij je natuurlijk ook verwierp.

Kan je iets specifieker zijn over de exacte situatie (erfenisverdeling etc)

annmer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mar 2018 07:17

Geachte Sirkii, de afgesloten lening van de 'zoon' is de zoon van mijn vader zijn voormalige partner en is geen erfopvolger.
De voormalige partner van mijn vader zou een toegift naar mij kunnen doen dmv een testament voor haar 'toekomstige' erfenis waarin vermeld staat dat zij die openstaande lening heeft afgelost van haar zoon.
Maar er is geen medewerking!

annmer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2018 07:26

Geachte Franciscus,
Om te antwoorden op uw vragen : Er is GEEN overeenkomst met zijn voormalige partner. Zij waren ook feitelijk samenwonend hier in de gemeente. Ik weet ze wonen.
Het wettelijk adres van haar zoon, is mij een raadsel. Hier kan misschien de deurwaarder bij helpen. (Hij is gehuwd met iemand uit Dubai)
De vaste telefoonlijn van haar zoon is die van in Denemarken.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 14 mar 2018 09:01

Geachte Sirkii, de afgesloten lening van de 'zoon' is de zoon van mijn vader zijn voormalige partner en is geen erfopvolger.
De voormalige partner van mijn vader zou een toegift naar mij kunnen doen dmv een testament voor haar 'toekomstige' erfenis waarin vermeld staat dat zij die openstaande lening heeft afgelost van haar zoon.
Maar er is geen medewerking!
OK. Het was mij onduidelijk of de vader dan wel de zoon de lening afgesloten had. Als de vader (of ex partner) niet borg stonden dan moet de bank het probleem maar oplossen. Als ze borg stonden (of mee tekenden) zullen ze moeten betalen. Het staat hen dan vrij al dan niet u hetzelfde bedrag te schenken of per testament toe te wijzen.

Als de voormalige partner niet uw moeder is dan zal jij niet erven van haar (tenzij ze een testament opstelt)

Kan je even verduidelijken waarom de medewerking vereist is ?

annmer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2018 14:47

Geachte Sirkii, de afgesloten lening van de 'zoon' is de zoon van mijn vader zijn voormalige partner en is geen erfopvolger.
De voormalige partner van mijn vader zou een toegift naar mij kunnen doen dmv een testament voor haar 'toekomstige' erfenis waarin vermeld staat dat zij die openstaande lening heeft afgelost van haar zoon.
Maar er is geen medewerking!
OK. Het was mij onduidelijk of de vader dan wel de zoon de lening afgesloten had. Als de vader (of ex partner) niet borg stonden dan moet de bank het probleem maar oplossen. Als ze borg stonden (of mee tekenden) zullen ze moeten betalen. Het staat hen dan vrij al dan niet u hetzelfde bedrag te schenken of per testament toe te wijzen.

Als de voormalige partner niet uw moeder is dan zal jij niet erven van haar (tenzij ze een testament opstelt)

Kan je even verduidelijken waarom de medewerking vereist is ?
Ja, ik denk dat u het mis begrijpt.
Mijn vader heeft een lening gegeven aan iemand (de zoon van zijn feitelijk samenwonende partner).
Sinds mijn vader is overleden, is die iemand gestopt met af te betalen.
Hij werkt als expat in Denemarken, maar ik ken zijn adres niet.
Hoe kan ik heb DOEN betalen?
mvg

annmer
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mar 2018 14:48

Geachte Sirkii, de afgesloten lening van de 'zoon' is niet de zoon van mijn vader maar van zijn voormalige partner en hij is geen erfopvolger.
De voormalige partner van mijn vader zou een toegift naar mij kunnen doen dmv een testament voor haar 'toekomstige' erfenis waarin vermeld staat dat zij die openstaande lening heeft afgelost van haar zoon.
Maar er is geen medewerking!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”