Aanmaning van een gerechtsdeurwaarder ivm factuur ziekenhuis

Mistercool1972
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanmaning van een gerechtsdeurwaarder ivm factuur ziekenhuis

#1 , 13 feb 2018 18:09

Beste,




Vandaag ontving ik een aanmaning van een gerechtsdeurwaarder ivm een onbetaalde ziekenhuis factuur van 26,16 euro vermeerderd met 27,63 euro schadeloosstelling . Ik heb hiervoor telefonisch contact opgenomen met de financiële dienst van het ziekenhuis en hen uitgelegd dat dit de 1e maal is dat ik wetenschap krijg van een open staande factuur en dat me tot op heden geen enkele factuur ivm deze rekening me bereikt heeft, ook geen aangetekend schrijven(wat ze nooit gestuurd hebben). Ik heb hun laten weten dat ik verhuisd ben en dat dit waarschijnlijk aan de basis ligt van het probleem, zij hebben dan vastgesteld dat ze inderdaad nog over mijn oud adres beschikten. Ik heb dan laten weten dat ik de factuur alsnog zal betalen maar zonder extra kosten omdat ik eenvoudig weg nooit een factuur ontvangen heb. Ook heb ik hun gevraagd waarom ze geen aangetekend schrijven hebben gestuurd, dan hadden ze kunnen vaststellen dat hun post niet meer aankwam. Maar ze vonden het voldoende om gewoon per post te blijven sturen en als er geen reactie kwam er van uit te gaan dat er kwaad wil was?? Toch eisen zij dat ik het volledige bedrag inclusief extra kosten betaal. Het bedrag is niet hoog maar ik vind dit een aanfluiting. Ik heb de ombudsdienst van het ziekenhuis gecontacteerd en hen om een schappelijke oplossing gevraagd.
Is deze manier van werken wettelijk?
Groeten kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 13 feb 2018 18:13

Hoe moet het ziekenhuis weten dat u verhuisd bent als u hen niets laat weten? Ze hebben nu extra kosten moeten maken om via gerechtsdeurwaarder uw adres te bekomen, dus de meerkost lijkt me wel terecht.

Mistercool1972
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2018 18:24

Ik heb hiervoor betaald bij de post om mijn correspondentie door te sturen naar mijn nieuw adres , De gerechtsdeurwaarder heeft mijn adres toch wel gevonden , ook heeft men mijn mail adres en thuis telefoon , die nog steeds het zelfde zijn gebleven??? Zo kan iedereen extra gaan rekenen , makkelijk toch. Maar mijn vraag was zijn deze extra kosten wettelijk afdwingbaar?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 13 feb 2018 18:36

Met die regeling tussen u en de post, heeft het ziekenhuis niets te maken. Zij kunnen het rijksregister niet raadplegen, een gerechtsdeurwaarder wel.

Deze extra kosten zijn afdwingbaar, de gerechtsdeurwaarder zal desnoods uw inboedel verkopen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2018 18:44

Hebt u ooit "algemene voorwaarden" van het ziekenhuis ondertekend?
Het aanrekenen van kosten is slechts toegelaten als u zich daarmee akkoord verklaard hebt. Anders gelden de algemene voorwaarden niet. Nogal wat rechters zullen u daartoe niet veroordelen als u die niet ondertekend hebt.
Ontving u ondertussen de factuur? Betaal het factuurbedrag rechtstreeks aan het ziekenhuis. De kans is klein dat ze alleen voor het "schadebeding" zullen gaan dagvaarden.

Mistercool1972
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2018 19:09

Ik dank u voor de snelle reactie, ik ben er ondertussen achter dat het over een factuur van mei 2016 gaat, ik ben pas 1 jaar later in april 2017 verhuisd. Ik heb in de facturatie periode aan mantelzorg gedaan voor men moedertje en ben dus nooit thuis geweest + men hoofd zat er niet bij, maar het zou me verbazen dat ik de factuur + herinnering beide niet zou hebben gezien. Ik ga bij de bank bevragen of ik de rekening toch niet betaald zou hebben en als dit niet het geval is betaal ik het gevraagde bedrag zonder morren. Nogmaals dank voor de moeite,
Groeten kris

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”