Incasso : Erg agressieve manier van werken

SVBE71
Topic Starter
Berichten: 9

Incasso : Erg agressieve manier van werken

#1 , 24 jan 2018 10:35

In januari 2017 ging ik een gedeeltelijke financiering aan voor een wagen.
Door minder goede financiële omstandigheden miste ik in september en oktober de domiciliëring voor deze lening. Nadien gingen alle betalingen weer gewoon door.
Ik had in november telefonisch contact met iemand van [de] bank waarbij overeen gekomen was dat ik in december 2 extra betalingen zou doen om de achterstand in te halen.
Helaas kreeg ik kort na mijn 1e extra betaling al een brief waarin men mij te kennen gaf dat [de] bank mijn dossier over had gemaakt aan [een incassobedrijf]. Ik nam onmiddellijk telefonisch contact op met hen om te vragen waarom dat was gebeurd. Men zei mij dat dit de standaard procedure was. Dat ik mij gewoon aan de afspraak moest houden en na 10 dagen contact op moest nemen met [het incassobedrijf].
Ik deed dus de 2e extra betaling, plus de domiciliëring werd uitgevoerd voor december.
Voor de periode van 10 dagen voorbij was, kreeg ik reeds een brief van de NBB dat ik op de zwarte lijst stond. Ik wachtte netjes de periode van 10 dagen af en contacteerde hen.
Daar kreeg ik te horen dat ik een afbetalingsplan kon verkrijgen. Ik bood hen een bedrag 50€ hoger dan de oorspronkelijke maandelijkse afbetaling, als minimum, plus eventueel meer indien dit mogelijk was voor mij. Ik dacht er alle baat bij te hebben om zo snel mogelijk de schuld af te lossen.
Weer een week later kreeg ik een brief waarin stond dat ik niet gereageerd had op hun brieven en in gebreke bleef, dus nam ik opnieuw contact op.
Blijkbaar had ik de verkeerde persoon aan de lijn gehad en wist deze niet dat het om een auto ging. Normaal mag er dan geen afbetalingsplan aanvaard worden. Maar omdat zij in fout waren, wilde de verantwoordelijke aan de telefoon dit in uitzondering toestaan, met toelating om de wagen te behouden. Indien ik hierin in de fout zou gaan, zouden ze onmiddellijk over gaan tot verdere stappen.
Ik betaalde netjes het overeen gekomen bedrag, maar de week nadien weer dezelfde brief, aangetekend, dat ik niet reageerde op hun brieven, PLUS een melding van loonsbeslag bij mijn werkgever.
Ik nam dus weer contact op met [het incassobedrijf]. Daar kreeg ik een iets minder vriendelijke dame aan de lijn die mij bij elke vraag of bewering, constant artikels en wetteksten voorlas om mij op mijn fouten te wijzen. Zij verwierp elke andere overeenkomst en bracht de mogelijkheden tot op 3 keuzes, te voldoen binnen 10 dagen :
- het volledige schuldsaldo 100% te betalen
- 75% van het schuldsaldo betalen en nadien te bekijken hoe het overige saldo te voldoen
- teruggave van de wagen en nadien te bekijken hoe het overige saldo te voldoen
Zij zei mij dat de het loonsbeslag enkel een formaliteit was om als eerste schuldeiser in lijn te staan, in geval van meerdere schuldeisers, maar dat ze nog niet zouden overgaan tot feitelijk loonsbeslag.
Indien ik mij niet aan deze keuzemogelijkheden hield, werd mijn auto geseind en werd het loonbeslag gestart.
Echter enkele dagen later merkte ik dat er WEL loonsbeslag gedaan is. Dit zelfs aan 600% hoger dan het bedrag dat voordien overeen gekomen was als afbetalingsplan.
Ik nam opnieuw contact op met [het incassobedrijf]. Kreeg weer de eerste verantwoordelijke aan de lijn. Hij was humaner en wilde terug over gaan tot enkel het betalen van het afgesproken afbetalingsplan. Maar aangezien ze het loonsbeslag uitgevoerd hebben, kan ik dit niet meer. Hij ging dit bespreken met zijn vrouwelijke collega...

Nu verwachten ze blijkbaar van mij dat ik OOK nog eens het afgesproken bedrag betaal boven op het loonsbeslag EN de auto binnen breng of die wordt alsnog geseind.

Ik wilde als oplossing een herfinanciering (krediet consolidatie) aangaan bij een andere instelling (eigen voorstel van [het incassobedrijf]) omdat ik een heel goed loon kan voorleggen, maar door de melding op de NBB en omdat ik geen eigenaar ben, waren mijn opties zowiezo al heel erg beperkt. Echter door de activatie van het loonbeslag nemen ze mij mijn laatste onderhandelingskracht af.
Ook had ik reeds zelf stappen ondernomen om mijn uitgaven drastisch te verminderen. Door mijn huurhuis al in oktober op te zeggen en bij een vriend in te gaan wonen vanaf volgende maand, ga ik bijna 500€ kunnen besparen!
Helaas wordt ook dat nu een moeilijke situatie.

Ik weet dat ik in fout ben gegaan bij de achterstand in betalingen, maar dit vind ik wel een zéér agressieve manier om tewerk te gaan.

Natuurlijk sturen zij van geen enkele afspraak die telefonisch is gebeurd een schriftelijke bevestiging, hoewel ik dit wel telkens vraag.
Kan ik hier iets tegen doen?
Laatst gewijzigd door webmaster op 25 jan 2018 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen bedrijfsnamen aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 24 jan 2018 10:41

Teruggave van de auto? Is het een lease-constructie dan?

Natuurlijk zit men er fel op. Het oogt wat rommelig van hun kant allemaal, maar je kunt best achterstanden niet te ver op laten lopen. Vaak zijn er dan meer problemen en is er amper aflossingsruimte om iets te doen aan de achterstand.

Best zet u betaalafspraken voortaan op papier. Dan heeft u iets om op terug te vallen.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 24 jan 2018 10:49

U had ook zelf de telefonisch gemaakte afspraken op papier kunnen zetten en dat aangetekend naar hen versturen. Op die manier hadden ze alvast niet kunnen beweren dat u niet reageerde.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2018 11:17

Het ergste is dat men je al op de zwarte lijst heeft gezet, daar ben je ook zomaar op 1 2 3 er niet van af.

Je zal theoretisch 3 maanden achterstal van betalen hebben gehad, en nu naar een andere bank gaan vergeet dit voor lange tijd, ook je credit kaarten zijn zelfs in gevaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 jan 2018 11:55

In een dergelijke zaak reageert men best niet per telefoon of mail. Wat er dan kan gebeuren ondervindt je nu aan den lijve. Altijd aangetekend schrijven.

berenod
Berichten: 942

#6 , 24 jan 2018 20:51

Inderdaad, zulke zaken altijd per aangetekend schrijven.
Dan heb je alle bewijs in handen dat je ermee bezig bent.

Ik heb een beetje een vergelijkbaar probleem gehad waar ik zelfs niet in fout was (men had mij onterechte facturen gestuurd, dewelke ik allemaal volgens de regels en aangetekend betwist had).
Nooit van hen een reactie gehad, uiteindelijk zelfs een deurwaarder aan de deur, en uiteindelijk zijn al die bonnetjes van Bpost van de aangetekende zendingen mijn redding geweest, waardoor ik alles heb kunnen recupereren!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 24 jan 2018 20:55

Wat bedoeld u / men met geseind???

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#8 , 25 jan 2018 12:19

Namen in oorspronkelijk bericht geanonimiseerd.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”