Hoe van de zwarte lijst afraken?

Steventje_
Topic Starter
Berichten: 2

Hoe van de zwarte lijst afraken?

#1 , 22 feb 2008 21:35

Hoi allen, met dit probleem ging ik al heel wat forums af maar vond niet echt een antwoord.

In het verleden maakt m'n ex misbruik van m'n gsm met abonnement van mobistar. Na de breuk tussen ons maakte ze daarmee buitenlandse gesprekken zodat m'n rekening op één maand plots 7000 euro was. Ook plunderde ze m'n rekening door eerst binnen alles af te halen, dan buiten hetzelfde nog eens te herhalen.

Door de affaire met mobistar ben ik op de zwarte lijst van de nationale bank terecht gekomen omdat ik niet onmiddellijk 7000 euro in m'n zakken had zitten. Nu zijn we een zes-zeven jaar later en is alles afbetaald maar ik sta nog steeds vermeld op die lijst. Ondertussen ben ik 29 jaar en het wordt hoogtijd dat ik een huisje ga kopen maar dit is uiteraard onmogelijk door deze affaire. Heeft er iemand een idee hoe ik van deze lijst afraak, of bij welke instanties ik moet zijn?

Thx bij voorbaat.
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 23 feb 2008 07:23

Beste,

Door Mobistar kan je wel op de lijst Preventel terecht komen, dit is de zwarte lijst voor telecommunicatie, maar op de zwarte lijst van de Nationale Bank kom je terecht door betalingsachterstal van leningen, kredietopeningen ed. Het beste wat je kan doen is een brief schrijven aan de Nationale Bank met een kopij van je paspoort recto-verso, zo kan je opvragen voor welke bank je genoteerd bent, dit geeft je de mogelijkheid om met de bank in kwestie contact op te nemen. Als het een terugbetaalde schuld gaat, verdwijnt een notatie op de Nationale Bank normaal gezien na 1 jaar.

Steventje_
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 feb 2008 15:01

Daar heb ik me inderdaad in vergist. Het was in dezelfde periode, daarom dat ik in de probs raakte met m'n autolening. Deze stond nog voor 1042 euro open. Ik ontving de brief van de Nationale Bank op 18/03/03 , ik heb in één bedrag toen m'n schuldsaldo terugbetaalt op 16/04/03, een kleine maand nadien dus. Ik ga ervan uit, daar er geen deurwaarder of dergelijke bij te pas kwam, dat ik dus eigenlijk van 16/04/04 , een jaar later dus, van de lijst zou afzijn. Bij een aanvraag tot lening werd het tegendeel dus bewezen. Ik sta nog steeds op de lijst. Die brief ga ik alvast eens proberen. Mij werd gezegd dat ik eens met de bankdirecteur moest gaan praten. Toen ik dat deed antwoordde hij :" ik heb 5000 tevreden klanten, enkel jij zaagt...." . Hoewel dit onwaarschijnlijk klinkt is dit dus leterlijk gezegd. Ik ben dus ondertussen van bank veranderd.. :)

Reclame

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#4 , 23 feb 2008 21:11

Van zodra je de lijst van de nationale bank hebt, neem je best contact op met de bank in kwestie, dit samen met een kopij van het bewijs dat je de achterstal hebt terugbetaald. De bank in kwestie moet jou normaal gezien ook een schrijven gestuurd hebben, dat de schuld werd terugbetaald. Hiermee kan je eisen dat ze de negatieve melding op de nationale bank ongedaan maken. Indien je op de lijst Preventel staat voor mobistar en je achterstal werd terugbetaald, dien je contact op te nemen met mobistar en vraag je hen om je van de lijst Preventel te schrappen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”