Schuldbemiddeling inwonen schoonmoeder

Deedo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schuldbemiddeling inwonen schoonmoeder

#1 , 16 jan 2018 11:01

Hallo

Ik ben er gisteren achter gekomen dat de kans heel groot is dat mijn schoonmoeder in de collectieve schuldbemiddeling moet. Hetgeen waar ik echter mee zit is dat mijn man en ik samen met onze 2 dochtertjes, haar woning tot eind dit jaar onofficieel huren. Wij betalen haar dus maandelijks en zij verblijft elders maar haar domicilie staat wel nog in de woning waar wij wonen en dus ook gedomicilieerd staan, alsook dat van haar vriend waarmee ze wettelijk samenwonend is.

Mijn vraag is dus: Kunnen ze ook aan onze inkomsten komen als mijn schoonmoeder in de collectieve schuldbemiddeling moet? Zij beweert dat haar advocaat onze loonfiches dan wou hebben als het zo ver was om volgens haar te kijken of we maandelijks niet nog meer 'huur' kunnen betalen dan onze huidige huur. Alle andere onkosten zoals elektriciteit en dergelijke betaal ik nu ook al. Ik wil weigeren om mijn loonfiche te geven, zeker aangezien we eind dit jaar verhuizen, wil ik niet in zulke zaken terecht komen, al weet ik niet wat mijn rechten erin zijn en of er zowel op mijn man als mij loonbeslag kan gedaan worden door mijn schoonmoeder haar schulden.

Ook zal ik in de loop van het jaar een erfenis ontvangen van mijn grootmoeder en ben ik bang dat dit dan ook naar mijn schoonmoeder haar schulden zal moeten gaan.

Kan iemand me helpen met enkele antwoorden op mijn vragen zodat ik voorbereid/gerust gesteld kan zijn.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2018 12:19

Niemand kan verplichten dat uw schoonmoeder in schuldbemiddeling gaat. Het nadeel is wel dat uw schoonmoeder deurwaarders over de vloer krijgt. Vooral op het adres waar uw schoonmoeder is ingeschreven. De inboedel die aanwezig is op dit adres kan in beslag genomen worden.
Goede raad: zo snel mogelijk verhuizen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2018 12:27

Dus waar u woont staan de domicilie van je schoonmoeder en ook van haar vriend maar ze verblijven niet daar.

Als de deurwaarder komt ben je U inboedel kwijt, en je schoonmoeder kan een serieuze boete krijgen voor domicilie fraude.

probeer haar domicilie en die van haar vriend zo snel mogelijk liefst zelfs gisteren weg te doen van waar u woont.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Deedo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2018 12:40

Deurwaarders hebben we al enorm veel over de vloer gehad. Gelukkig hebben we steeds met facturen kunnen bewijzen dat het onze inboedel was. Ze is al bij het OCMW voor hulp waarbij afbetalingsplannen zijn opgesteld en hierdoor kwamen de deurwaarders ook niet meer. Nu is er echter een rechtzaak tegen haar uitgesproken van om en bij de 10000€ wat ze niet kan betalen en hierdoor is de kans groot dat ze in collectieve schuldbemiddeling moet gaan (wat ze nog met haar advocaat afwacht omdat ze nog wat documenten hebben opgevraagd die hiervoor beslissend zouden zijn) ik ben nu dus bang dat er ook aan het loon van mijn man en mij zal worden gegaan voor haar schulden als ze in die collectieve schuldbemiddeling zal moeten stappen. Ze heeft enorm veel schulden gemaakt dus lijkt me dat dat sowieso het geval zal zijn dat ze er in moet. Kunnen ze dan aan ons loon dat ze naar alle gedomicilieerden kijken met eigen inkomen of kijken ze enkel naar het inkomen van diegene wat de schulden heeft?
Wij kunnen pas tegen aug-sept verhuizen. Hebben een woning die we vanaf dan pas kunnen gaan huren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 16 jan 2018 12:43

Ik heb zo'n idee dat u dan beter ergens tijdelijk verhuist, of tenminste ervoor zorgt dat schoonmoeder + vriend elders gedomicilieerd geraken. Waar wonen ze nu in realiteit ?

Deedo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2018 12:46

In realiteit wonen ze in een stacaravan op een camping waar dus geen domicilie mogelijk is. Aangezien het hun huis is waar we in wonen en onofficieel huren maar wel kunnen aantonen met het betalen van een vast maandelijks huurbedrag. Weigeren ze hun domicilie weg te halen omdat het hun woning is. We kunnen niet meteen een tussenverhuis doen dus zitten behoorlijk vast in deze situatie ben ik bang

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2018 12:55

Nog een mogelijkheid:
U laat een PV opstellen dat uw schoonmoeder niet meer op dit adres woont. Het adres van uw schoonmoeder wordt dan ambtshalve geschrapt uit het Rijksregister. Haar eigendom of niet speelt geen rol. Niet uitstellen.

Deedo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jan 2018 12:57

Nog een mogelijkheid:
U laat een PV opstellen dat uw schoonmoeder niet meer op dit adres woont. Het adres van uw schoonmoeder wordt dan ambtshalve geschrapt uit het Rijksregister. Haar eigendom of niet speelt geen rol. Niet uitstellen.
Kunnen we dit ook zomaar als wij onofficieel (dus zonder contract) huren van haar terwijl het haar eigendom is?

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2018 13:31

Ik ga er van uit dat u ingeschreven staat op dit adres. Huurcontract of geen geen speelt geen rol. De gevolgen kunnen zijn dat ze u direct op straat kan zetten als u geen huur betaald. Betaald u wel huur moet ze u een opzeg geven van 6maanden .

Deedo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jan 2018 14:29

We betalen inderdaad huur en dit wordt ook altijd duidelijk in de mededeling gezet bij het maandelijks overschrijven dus daarover valt niet te discussiëren. Weet alleen niet of mijn man en ik mee in haar schulden worden genomen voor het afbetalen als we haar niet zouden kunnen laten schrappen en we niet op tijd verhuisd zullen zijn.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 16 jan 2018 14:47

Reken maar van ja, of toch tenminste serieuze troubles . Dus DOEN wat u hierboven aangeraden wordt.

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jan 2018 15:21

Doe op zijn minst aangifte bij de politie dat uw schoonmoeder niet op dit adres woont. Een deurwaarder is steeds vergezeld van politie bij inbeslagname van de inboedel die zich op dit adres bevind. Of die inboedel nu van u is of niet daar houdt de deurwaarder geen rekening mee. Hang het PV voor het raam of de deurwaarder laat een slotenmaker komen wanneer u niet thuis bent.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jan 2018 15:26

Je schoonmoeder en haar vriend maken zich schuldig aan domicilie fraude !!!!

Normaal moet een deurwaarder dit melden als hij daar weet van heeft.

En ik hoop dat u en je man geen boete ga krijgen door deze fraude niet aan te geven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Deedo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jan 2018 15:30

Je schoonmoeder en haar vriend maken zich schuldig aan domicilie fraude !!!!

Normaal moet een deurwaarder dit melden als hij daar weet van heeft.

En ik hoop dat u en je man geen boete ga krijgen door deze fraude niet aan te geven !
We hebben dit al meermaals gemeld dat ze er niet woont en elke deurwaarder die thuis kwam is er ook meteen van op de hoogte gesteld en hebben we haar verblijfadres en gsm nr doorgegeven. Een pv hebben we echter nog niet laten opstellen maar gaan we nu wel zeker doen

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”