schuldbemiddeling

fb85
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

schuldbemiddeling

#1 , 15 jan 2018 09:51

beste,
ik zit reeds 3 jaar in schuldbemiddeling.
mijn huis is na 8 jaar eindelijk verkocht . dus vermoed ik dat ik nu pas begin in mijn 7 jaar collectieve .
Kan ik in schuldbemiddeling zelf ook nog eens gaan onderhandelen met de schuldeisers of mag ik dit niet meer ?
Ik heb ongeveer 50 000 euro aan hypotheek nog openstaan en 48000euro aan verbouwings lening.
Mijn moeder wil de bank voorstellen om van elke lening de helft in te lossen (dus meer dan ze in de schuldbemiddeling zouden krijgen) en dat ze mij de rest zouden kwijtschelden om met een schone lei te beginnen .
Kan dit en mag dit zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2018 12:25

Dit kwijtschelden is enkel mogelijk wanneer je CSR afgelopen is, hoe lang staat er in het vonnis dat de CSR loop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fb85
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2018 14:24

ik heb nog steeds geen vonnis ontvangen mits het huis pas vorige maand verkocht is . daarom heb ik ook nog geen idee hoelang ik erin moet blijven . alles is zo onzeker pppffff

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2018 15:43

Dus zomaar vanaf het begin kwijtschelden zal zeker niet gaan en zal je u 5 jaar CRS moeten uit doen.

Persoonlijk vraag ik me af of het wel een goede zaak is om dit te melden dat je moeder je +/- 50.000 € zou geven, en de kat uit de boom kijken, je zal misschien zelf dit geld nodig hebben want in de CSR gaan is alles behalve prettig, om rond te komen met een paar honderd euro's per maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fb85
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2018 15:58

ok bedankt voor de info. Nog 1 vraagje: ik zit nu reeds 3jaar in de schuldbemiddeling. Deze 3 jaar zullen denk ik niet mee tellen zolang het vonnis niet uitgesproken is ? Dit omdat het huis nu pas verkocht is en er kan overgegaan worden tot het afbetalingsplan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2018 16:22

Er is tegenwoordig maar 5 jaar te gaan, ik weet niet of ze die jaren gaan mee tellen ik denk het niet.

Het kan onbeperkt zijn in de CSR indien de schulden hoofdzakelijk uit een faillissement komt, dan is er geen eind datum op, ken op dit ogenblik iemand is reeds 12 jaar in zit, en het is van een faillissement, want handelaars kunnen niet tot de CSR toegelaten worden, na faillissement kan men na 6 maanden na het vonnis je aanvraag doen maar zonder eind datum.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”