Wat met hypotheek na ontbinding wettelijke samenwoning?

Arizona
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat met hypotheek na ontbinding wettelijke samenwoning?

#1 , 15 jan 2018 09:00

Beste,
Ik sta op het punt de relatie met mijn vriend te beëindigen. We wonen wettelijk samen in de woning waarvan ik alleen de eigenaar ben. We hebben wel samen de hypotheek afgesloten (de woning was voorheen eigendom van mij en mijn ex-man, ik heb de woning overgenomen na de echtscheiding).
Kan ik de hypotheek nu alleen overnemen en wat zijn hiervoor de praktische stappen? Moet de bank mijn dossier opnieuw herbekijken (en riskeer ik dat ze mijn hypotheek weigeren omdat ik alleenstaand ben) of wordt mijn ex-vriend gewoon geschrapt van de hypotheek en blijft alles verder zoals het nu is?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 jan 2018 16:33

Ik begrijp al niet dat uw (ex) vriend meegetekend heeft voor de lening, zonder dat hij mede-eigenaar is of wordt. U zal alleszins moeten onderhandelen met de bank om te zien of zij bereid zijn de lening aan U alleen verder te zetten. De bank kan weigeren hem te schrappen als zij vinden dat de mogelijkheid er is dat u alleen de lening niet aan kan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 15 jan 2018 19:13

Beste

Dit is een procedure van tenlasteneming waarbij u aan de kredietgever moet vragen om de lening alleen op uw naam te zetten. De bank zal dan opnieuw een kredietonderzoek doen en beoordelen of de terugbetalingscapaciteit enkel op basis van uw inkomen voldoende is. Gegeven het feit dat uw nieuwe partner meetekende bij het overnemen van uw ex man zegt mijn vermoeden mij dat dit enkel gebeurde omdat uw inkomen alleen niet voldoende was. waarom zou anders iemand die niet mede eigenaar is, toch mee optreden?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”