Beëindigen bewindvoering

bloop
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Beëindigen bewindvoering

#1 , 12 jan 2018 21:37

Beste,

mijn schoonzus staat momenteel al enkele jaren onder bewindvoering die ze zelf heeft aangevraagd. Dit komt omdat ze vroeger schulden heeft opgebouwd. Nu deze allemaal afbetaald zijn zou ze hier graag mee stoppen. Haar jongere zus zou dan de bewindvoering verder opvolgen zodat er zeker en vast geen nieuwe schulden zou den ontstaan in de toekomst. Is dit mogelijk en zo ja welke stappen moeten er dan ondernomen worden om deze bewindvoering te stoppen?

Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 13 jan 2018 21:15

Onder bewindvoering door vrederechter of CSR bij arbeidsrechtbank?
Om dat te wijzigen zal schoonzus ofwel naar de ene of naar de andere rechtbank moeten gaan en via een breif vragen een einde te maken aan de bewindvoering.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... d1lbmo9IYj

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2018 14:48

Een bewindvoering is uitgesproken door een vrederechter.
Om een bewindvoering ongedaan te maken is er meestal een attest nodig van een psychiater.
Eenmaal onder bewindvoering is het zeer moeilijk om er vanaf te geraken.
Ik ken een gelijkaardig geval. Iemand wil van een persoon onder bewindvoering alle schulden (ong. 2000 euro) overnemen en wil nog eens extra 25000 euro beschikbaar stellen voor deze persoon. Niet gelukt . Een bewindvoerder geeft zijn klant niet graag af.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 16 jan 2018 18:50

Klopt niet.
CSR valt onder de arbeidsrechtbank.
Bewindvoering wegens art 488 bis BW persoon die onbekwaam is - demente personen - eventueel bij collocatie enz. valt onder vrederechter.

in beide gevallen beslist de rechter over het al of niet laten bestaan van de bewindvoering.
De persoon die onder bewind staat kan steeds vragen een einde te maken aan de toestand

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2018 20:11

Ik spreek hier over iemand die volgens art.488 bis onder bewindvoering is geplaatst. Eenmaal zo uitgesproken vrees ik dat nooit meer ongedaan kan gemaakt worden. Zelfs niet indien iemand anders (bv familielid) de verantwoordelijkheid op zich neemt. Iemand met dementie zal toch nooit genezen.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 16 jan 2018 20:58

Toch kan het en gebeurd ook regelmatig ... zie de link die ik heb doorgegeven.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”