schuldsaldo bank

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

schuldsaldo bank

#1 , 09 jan 2018 22:32

Ik weet niet of deze vraag thuishoort op het juridisch forum, het gaat over bepalingen in de herziening van mijn hypothecaire lening waar ik me vragen bij stel en waardoor ik niet geneigd ben te tekenen.

Ik lees het volgende:

Artikel 21. Aangehechte contracten
De Kredietnemer dient de in waarborg gegeven goederen voor hun heropbouwwaarde te laten verzekeren tegen de risico’s van beschadiging (brand, bliksem, ontploffing of om het even welk ander soortgelijk risico).
De Kredietnemer dient ook het overlijdensrisico te verzekeren teneinde de terugbetaling van het krediet te waarborgen. De modaliteiten voor het onderschrijven van een schuldsaldoverzekering ter indekking van het overlijdensrisico worden bepaald in de Bijzondere Voorwaarden.
De begunstigde van dit/deze contract(en) zal de Bank zijn.


Deze laatste zin, dit betekent toch dat mocht ik overlijden de bank vergoed wordt door de verzekering voor de resterende schuld en niet mijn partner/familie? Dus mijn familie blijft dan achter met een af te lossen schuld en de bank ontvangt 2 keer? Of hoe moet ik dit interpreteren?
Normaal is je partner/familie de begunstigde dus ik vind dit een zeer vreemde bepaling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 09 jan 2018 22:42

Beste

Begunstigde is bij een gekoppelde bank altijd de kredietverstrekker. Bij elke bank. Betekent dat bij overlijden de schuldsaldoverzekering verplicht aangewend wordt ter terugbetaling van het uitstaand krediet. Je familie/erfgenamen ervan dan het onroerend goed schuldenvrij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

weduwe33
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2018 22:49

Zijn er daar succesierechten op verschuldigd?
Mvg,

Reclame

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2018 22:53

Successierechten staan mijns inziens los van een schuldsaldo. Erfgenamen dienen dat te betalen op de erfenis, schuldsaldo zal enkel de openstaande schuld ten opzichte van de bank dekken.

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2018 23:37

Bedankt 'basejumper' voor je reactie. Mijn huidige bank had mij gezegd dat ik kon kiezen wie ik als begunstigde zou aanduiden (bv. specifiek familielid). Dit lijkt me dan niet mogelijk te zijn, dit zou je dan eerder via een testament moeten regelen neem ik aan.

@'weduwe33': voor gehuwden/samenwonenden is het iets gecompliceerder wat betreft successierechten; hier vind je meer verduidelijking: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 06/related

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2018 10:20

Toch een correctie: begunstigde is niet altijd de kredietverstrekker!
Ik heb het teruggevonden in de papieren van mijn huidig hypothecair krediet, daar staat als begunstigde "persoon die ingevolge het overlijden van de verzekerde de volle eigendom of vruchtgebruik bekomt van de woning waarop de lening betrekking heeft."

Het is ook eerder nadelig;
cf. viewtopic.php?t=60693
U heeft daar niet echt belang bij. Indien u dat doet zal de bank bij overlijden als overgedragen begunstigde de oms ontvangen en in mindering brengen van het kredietbedrag. In het actuele geval krijgt de begunstigde dat zelf en kan die kiezen om dat aan te wenden tot terugbetaling krediet, dan wel de afebetaling zelf verder te doen en het bedrag van de levensverzekering een andere bestemming te geven. Het kan bvb fiscaal gezien interessanter zijn om de lening te laten lopen indien dat geen bedreiging voor het gezinsbudget in houdt. Indien de bank de begunstigde zou zijn, valt die mogelijkheid weg.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 10 jan 2018 20:32

Toch even corrigeren.
De eerste begunstigde is doorgaans inderdaad de partner/erfgenaam. dat is nodig om desgevallend de schuldsaldoverzekering fiscaal in mindering te brengen; MAAR ; die begunstiging wordt in de polis overgedragen aan de bank. betekent inderdaad dat uitbetaling in eerste instantie aangewend zal worden tot aflossing lening. En dat een eventueel klein restant naar de begunstigde zal gaan.
Mijn post uit het verleden die u aanhaalt ging over een partner die buiten de bank om een vrije schuldsaldoverzekering had afgesloten. Die was er dus gekomen los van de lening. En poster vroeg toen of het zinvol was om deze vooralsnog te koppelen aan de lening en de begunstiging over te dragen. Daar is het antwoord neen. Als de bank die schuldsaldo initieel niet geeist heeft moet je ze nadien niet meer koppelen. Bij het aangaan van een nieuwe lening én daaraan gebonden schuldsaldoverzekering zal u die keuze echter weinig waarschijnlijk krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”