Overbruggingskrediet

Jefferson
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Overbruggingskrediet

#1 , 04 jan 2018 19:05

Heb samen met ex een appartement dat nog te koop staat, dus ook een hypothecaire lening. Nu wil ik met huidige partner een nieuwe lening afsluiten en dus ook een overbruggingskrediet indien appartement niet verkocht geraakt voor ingang van akte voor nieuwe woonst.
Welk nadeel heeft ex om dit overbruggingskrediet mee te tekenen?
Wat kan ik doen indien zij niet wil tekenen en verkoop op lange baan wil schuiven?


Alvast Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 04 jan 2018 19:25

Beste

Haar nadeel is natuurlijk dat haar deel in het appartement ook als waarborg geldt als één en ander fout zou lopen.
Bij een overbruggingskrediet vertrek je vanuit een hypothese over de waarde van het appartement.

Ik geef een voorbeeld : verkoopwaarde wordt op 200.000 € geraamd.
Wat zou betekenen dat elk 100.000 € ontvangt.

je gaat een overbruggingskrediet aan van 90.000 € (doorgaans bevoorschot de bank max 90 % waarvan jou helft)

Maar : door ontwikkelingen op de vastgoedmarkt (crash vastgoedprijzen genre Spanje of ierland), of overaanbod aan nieuwbouwprojecten cfr Hasselt) daalt de verkoopprijs naar 160.000 . bank gaat toch zijn 90.000 terugnemen op verkoop dus je ex krijgt dan maar 70.000

Wat kan u doen : niets. wachten. je kan geen geld uitgeven dat je nog niet hebt. tenzij je voor een gezamenlijk project gezamenlijk risico wil lopen.
Waarom zou zij risico nemen voor jouw project?
Gelukkig is het uw taak om uw belangen te verdedigen en haar taak om haar belangen te verdedigen. En ik zou iemand NOOIT adviseren om mee op te treden in kredietconstructies waar je zelf geen enkel belang in hebt.
In de rechtsfilosofie en in de economie is het bvb zeer gebruikelijk dat een economisch belang dient aangetoond te worden vooraleer een risico als verantwoord wordt beschouwd.
Nog anders : als ze dat al wil doen is het eigenlijk niet meer dan normaal dat zij financieel vergoed wordt voor het risico dat zij neemt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”