OCMW

Lezerke72
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

OCMW

#1 , 28 dec 2017 12:36

Beste,
Mijn zoon heeft eind augustus zijn vriendin leren kennen die schulden heeft en die net een dossier aan het opstarten was in een sociaal huis van de OCMW echter eind oktober is zij haar woonst kwijt gespeeld en hebben ze om een lang verhaal kort te maken sinds 1/12 een nieuwe huurwoonst gevonden waar wij als ouders van hem dan borg moeten staan indien ze hun huishuur niet zouden betalen. maar een verhuis betekent ook een andere gemeente en dus ook een ander sociaal huis....Deze weigert het dossier over te nemen omdat mijn zoon die helemaal niets met die schulden te maken heeft niet bij dat huis in budgetbeheer wil gaan. Waarom zou onze zoon moeten opdraaien voor die kosten? Zij is nog steeds werkloos....dus vinden wij als ouders dit bijzonder moeilijk en komt dit naar ons toe dat hij gewoon haar schulden moet gaan afbetalen....ook vind de OCMW dat onze zoon meer moet gaan betalen in de maandelijkse vaste kosten zoals huishuur, ..omdat hij meer verdient...Dit stemt ons dan terug boos...Kan onze zoon er aandoen dat zijn vriendin geen job vind? Zij ontvangt op eigen verzoek nog geen leefloon en mijn zoon betaald alles wat betreft eten en de kosten voor de wagen die uiteraard de zijne is. Kan men zomaar gaan eisen dat hij in budgetbeheer moet? Hij betaald netjes zijn deel van de rekeningen en wij hebben daar ook een toeziend oog op. Het is als erg genoeg dat wij als ouders zolang ze de woonst hebben en niet door de huisbaas eruit gezet worden wij als ouders voor huurwaarborg staan...
Wie u hier raad?
Vriendelijke groeten een paar heel bezorgde ouders

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 dec 2017 17:56

Maar zoonlief woont wel in dat sociaal huurhuis... lijkt me duidelijk dat die organisatie zekerheid wil.
Uw zoon woont daar toch?
Hoe oud is zoon als u nog toezicht moet houden wat op vrijwillige basis zal gebeuren vermoed ik.

Uw zoon woont in een woning met iemand die geen inkomen heeft maar wil tgo de woningmaatschappij geen verantwoordelijkheid nemen.
Dat hij de andere rekeningen betaald daar heeft een verhuurder geen boodschap aan.
En gezien het type van woning wordt het merendeel van de kosten toch betaald door de maatschappij of heb ik het mis?

Lezerke72
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2018 09:39

Beste,
Dit is geen huis van de OCMW. Dit is een huis die mijn zoon en zijn vriendin privé huren. Waar wij als ouders borg voor staan moesten zij hun huur niet betalen. Mijn zoon is meerderjarig (20) maar is voor het 1st gaan samen wonen dus op gebied van rekeningen betalen willen wij hem nog een beetje begeleiden. Hij heeft een full time job.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 jan 2018 09:55

Verhuurder wil zeker zijn dat hij op het eind van de maand zijn huur ontvangt. Veel huurders denken, dat het huis waarin ze wonen, er gekomen is met de goddelijke dauw . Maar die verhuurder heeft hiervoor wel moeten werken en geld verdienen om het te kunnen aankopen. Daarom willen ze ook rendement op hun geld. Anders konden ze het gewoon onder hun matras bewaren, en was er geen huis dat uw zoon zou kunnen huren.
Voor wat hoort wat. En de verhuurder is ook niet verplicht aan hem te verhuren als hij geen zekerheid kan bieden!

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2018 11:09

U hebt zoals ik het lees geen huurprobleem. U hebt lijkt me wel een probleem met het OCMW en de toepassing van de wetgeving rond het budget binnen het gezin.
Veel mensen met een laag inkomen ( handicap, pensioen, werkloos,...) gaan om de door u omschreven onrechtvaardigheden niet officieel samenwonen want dan moet in Belgie inderdaad de nieuwe partner mee die lasten dragen.

Zeer soms kan je een OCMW overtuigen van ze niet als gezin te zien, maar als mensen die een woning delen, maar dan heeft ieders zijn kamer met bed ed...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jan 2018 11:18

Waar je verblijft moet je domicilie staan anders pleeg je fraude !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lezerke72
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2018 11:01

Beste,
ik begrijp hier niet de reactie van denlowie :oops: zij staan beidde daar met hun domiciliëring mijnheer de wijkagent heeft dat ook bevestigt dus wat jij hier schrijft heeft niets met mijn verhaal te maken. Ik heb ook niet zo zeer een probleem met dat wij als ouders borg staan. Ik heb een probleem dat de OCMW mijn zoon die NIETS met de schulden te maken heeft ook zijn geld moet laten beheren door het OCMW omdat ze zijn gaan samen wonen. ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 03 jan 2018 11:16

Het ocmw kan u zoon nooit verplichten om in budgetbeheer te gaan, van wie huren ze deze woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 03 jan 2018 23:42

Het OCMW kan dat wel vragen : het feit van samenwonen met een persoon die een inkomen heeft - en mee een aantal kosten draagt - heeft een invloed op de situatie van betrokkene. Het OCMW kan en moet daar rekening mee houden.
Natuurlijk mag dit niet gebruikt worden om haar schulden vlugger af te lossen. Daar heeft de zoon niets mee te maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lezerke72
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jan 2018 15:13

Beste,
Onze zoon huurt particulier. Dus van iemand die niets met de OCMW te maken heeft.... En omdat hij dus beslist heeft niet in budgetbeheer te gaan weigert de OCMW van hen gemeente haar dossier verder te beheren. Ze hebben voorlopig een systeem gevonden die hen even op gang gezet heeft en waar ze nog ten rade kan. Gelukkig....

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 06 jan 2018 15:35

OCMW is niet verplicht te helpen als 'men' niet wil en bij samenwonenden is de 'men' de samenwonenden.
OCMW kan ook niet verplichten tenzij er een vonnis van de rechtbank zou zijn.
Vriendin zal nu zelf moeten onderhandelen met schuldeisers om geen deurwaarders te sturen en een afbetalingsplan met hen overeenkomen.

Lezerke72
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jan 2018 11:05

Ja dit klopt en dit gaan ze ook zo proberen. Tijd zal raadgeven....
Dank je wel allemaal voor jullie reactie....

deleest
Berichten: 6

#13 , 01 mar 2018 18:27

Tip die ik zou geven aan mijn zoon. Blijf lekker thuis wonen tot dat vriendin een vaste job heeft en de schulden zijn betaald. Of zoek een andere vriendin. Hij is nog te jong om op te draaien voor een ander zijn miserie

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”