Gezamenlijke schulden met ex partner in collectieve schuldbemiddeling.

scaras
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gezamenlijke schulden met ex partner in collectieve schuldbemiddeling.

#1 , 20 dec 2017 18:22

Ik heb een relatie gehad met iemand die tijdens de relatie in collectieve schuldbemiddeling is gegaan. Echter is er hierna een huur achterstand opgebouwd op bijde namen (en enkele schulden op mijn naam). De deurwaarder heeft een openbare verkoop gehouden met goederen die enkel op mijn naam stonden aangezien zij beschermd was door haar schuldbemiddelaar. De openbare verkoop heeft enkel de huurachterstand gedekt ende schulden op mijn naam is niets van afgelost. De huurwaarborg is naar haar schuldbemiddelaar gegaan omdat de achterstand volledig terug betaald werd aan de huisbaas.

Nu is net daarna de relatie beëindigd en zit ik met de schulden die normaal door de openbare verkoop gedempt zouden worden.

Is er een mogelijkheid om haar deel van de huurachterstand en dus de huurwaarborg terug te eisen aangezien deze schulden gemaakt zijn nadat zij in collectieve is gegaan?

Alvast bedankt voor de nodige informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 20 dec 2017 22:21

Wat bedoelt u met relatie?

scaras
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2017 01:28

Feitelijk samen gewoond. Het huurcontract stond op bijde namen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 22 dec 2017 19:10

Feitelijk samen wonen heeft geen enkele invloed op de persoon.
Er is geen enkele band tussen personen en geen enkele onderlinge verplichting

scaras
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2017 22:05

Ook niet als het gerechtelijk vonnis van de huurschuld op bijde namen staat net zoals huurcontract?
Het zou mij toch maar vreemd zijn dat maar 1 van de 2 partijen zou moeten boeten voor de gemaakte fouten.

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 22 dec 2017 22:37

Neen maar beide personen hebben wel een schuld aan dezelfde derde.
Staat in de huurovereenkomst iets van 'hoofdelijk en in solidum'
Hier de uitleg passieve hoofdelijkheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”