Ocmw budgetbeheer rekening

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

Ocmw budgetbeheer rekening

#1 , 07 dec 2017 15:57

Hallo,

Even een korte uitleg .

Ik ben bij het ocmw in budgetbeheer .
Bij het ocmw heb ik 3 rekeningen .

Rekening 1 is een zichtrekening : hiermee betalen ze rekeningen en andere zaken.
Rekening 2 is ook een zichtrekening : Dit is de rekening waar ik toegang tot heb en ik betalingen mee kan doen in de winkel enz.
Rekening 3 is een spaarrekening : Hier komt het geld op om te sparen.

Ik ben nu recent te weten gekomen dat het ocmw zomaar kan naar mijn zichtrekening kijken . Daarmee bedoel ik rekening 2.
Ik vind dat dit toch ergens de privacy breekt die er toch moet zijn. Alsook het vertrouwen die er toch zou moeten zijn met zowel mij als het ocmw.

Ik vroeg mij dus af of dit mag .
Zoja , kan ik dit aanpassen ? Misschien door het contract aan te passen met het ocmw ingeval met deze rekening.
Ik wil gewoon niet dat het ocmw kan zien wat mijn aankopen zijn met mijn bankkaart .

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2017 16:27

Het OCMW beheert LETTERLIJK uw budget: zij bepalen dus wat u met uw geld al dan niet kan doen. Die eigen zichtrekening is eigenlijk wat vrijheid die je krijgt om toch nog één en ander te kunnen kopen zonder toestemming te moeten vragen aan het OCMW. Zie dit als een gunst naar u toe. Het is normaal dat zij ook willen kunnen controleren of u geen "misbruik" maakt van die gunst, door bijvoorbeeld met dat geld zaken aan te kopen die u nog meer in de problem zouden kunnen brengen (stel bijvoorbeeld dat ze merken dat dat budget voornamelijk gebruikt wordt in een drankenhandel, dan zullen ze wel eens een hartig woordje daarover spreken, en volledig terecht).

Als je volledige privacy wil, stap dan uit dat budgetbeheer en zorg dat je uit de schulden blijft en alles kan betalen om te leven... Maar er is een reden dat je nu in budgetbeheer zit, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 07 dec 2017 16:43

Beste,

Als eerste, ik heb geen schulden. Heb er ook nooit gehad !
Ik doe budget beheer omdat dit nu eenmaal moeilijk is voor mij .
Ik begrijp 100% dat er controle is op mijn uitgaven in inkomsten.
Met het " leefgeld " die ik krijg is toch wel iets die persoonlijk is voor mij .
Het blijft mijn geld en ik doe ermee wat ik wil.

De zichtrekening die van mij is en die ik aan kan zou dan ook Prive moeten zijn.
Als ik schulden wil maken heb ik geen rekeningnummer nodig . Wat dus al zeker geen punt is .

Je mag gerust wat minder zijn in u aantijgingen .
Ik zit in budgetbeheer omdat ik het gewoon niet ben aangeleerd en ik dus hulp heb gezocht bij het OCMW.

Ik werk heb een goed inkomen , alleen weet ik dat ik hulp nodig heb.
Niet iedereen die in budgetbeheer gaat heeft schulden .

mvg

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2017 16:44

Je kan onmiddellijk uit het budget beheer, daar je bij het budget beheer van het ocmw zeer goed zit en wat geeft dit nu als deze mensen je controleren het is toch de bedoeling van budget beheer dat je leert met centen om te gaan , anders zit je niet in budgetbeheer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2017 16:52

Als eerste, ik heb geen schulden. Heb er ook nooit gehad !
Ik beweer niet dat je schulden hebt of had, enkel dat je moet zorgen dat je er geen krijgt, als je niet onder budgetbeheer wenst te staan.
Ik doe budget beheer omdat dit nu eenmaal moeilijk is voor mij .
Voila, net wat ik bedoel.
Het blijft mijn geld en ik doe ermee wat ik wil.
Uiteraard, maar dan moet u niet in budgetbeheer gaan! Als u in budgetbeheer gaat, zegt u eigenlijk: "Kijk, dit is mijn geld, maar ik heb het moeilijk om ermee om te gaan. Kunnen jullie mijn geld beheren in mijn plaats?" Het OCMW zegt dan: "Ja, dit kunnen wij, maar enkel als we daar de volledige controle over hebben!".

Het is dus het één of het ander: u kan niet zeggen: "Kunnen jullie mijn geld beheren, maar ik wil met een deel van het geld nog altijd doen wat ik wil, zonder dat jullie daar zaken mee hebben." Dan zal het OCMW zeggen "In dat geval zeg je zelf dat je je budget kan beheren, dus doe het dan gerust zelf."
Je mag gerust wat minder zijn in u aantijgingen .
Je begrijpt niet goed wat ik zeg, denk ik: Je bent vrij om al dan niet in budgetbeheer te gaan, maar het OCMW is ook vrij om voorwaarden op te leggen voor de dienstverlening die zij verschaffen (budgetbeheer is en blijft een dienstverlening die ze jou bieden). Als jij vind dat je te veel privacy moet opgeven door in budgetbeheer te gaan, stap er dan terug uit. Je hebt zeker recht op je privacy, maar het OCMW heeft ook het recht om je in dat geval hulp te weigeren. Als iemand uw budget moet beheren, denk ik dat het maar normaal heeft dat die een VOLLEDIG zicht heeft op uw budget, zowel inkomende als uitgaande geldstromen. Het feit dat ze jou "beslissingsrecht" geven over een beperkte geldstroom, wil niet zeggen dat zij deze geldstroom, die ook deel uitmaakt van uw budget, niet moeten monitoren...

Dus juridisch gezien: ben je verplicht om het OCMW je aankopen te laten opvolgen? Neen, natuurlijk niet! Kan het OCMW het budgetbeheer stopzetten als je niet akkoord gaat met hun voorwaarden? Ja, natuurlijk! Aan u dus de keuze... Niemand verplicht je tot iets.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”