Jaren geleden afgeloste lening nog niet geschrapt?

stormychel
Topic Starter
Berichten: 6

Jaren geleden afgeloste lening nog niet geschrapt?

#1 , 06 dec 2017 09:42

Geachte forumleden,

ik en mijn vriendin staan op het punt een huis te kopen. We zijn eerst bij het Vlaams Woningfonds geweest ter info waar men een simulatie maakte met daarop ons maximum te lenen bedrag, aan de hand van ons gezamenlijk inkomen. Bij voorleg van een compromis konden we dan onze lening aanvragen.

Dan zijn we op zoek gegaan naar een huis, en hebben er vrij snel een gevonden, dus een bod gedaan en vorige zaterdag een compromis getekend.

Maandagochtend zijn we dan terug gegaan naar het Vlaams Woningfonds om alles te regelen. Daar bleek uit controle bij de Nationale Bank dat mijn vriendin nog een openstaande woonlening had??? Evenwel zonder achterstallige betalingen???

Ze heeft in 2002 een woning aangekocht met haar nu ex-man, en leenden daarvoor bij Record Bank. In 2005 hebben ze deze lening laten overnemen door Vlaams Woningfonds wegens een veel lagere rente, en omdat er door verborgen gebreken extra budget nodig was om de woning in orde te brengen.

In 2011 kwam er dan de scheiding, en het huis werd in 2012 verkocht, en terugbetaald aan Vlaams Woningfonds, waardoor ze nu schuldenvrij is.

We hebben reeds naar het kantoor van Record Bank geweest waar ze toen de lening had genomen, deze gingen contact opnemen met de hoofdzetel om dit op te lossen.

Nu zijn we enkele dagen verder en hebben we nog niets gehoord over een oplossing... mijn vriendin heeft ook reeds enkele telefoontjes gedaan maar het lijkt alsof men er niet echt in geïnteresseerd is om dit op te lossen. Normaal zou dit geen ramp zijn, maar volgens ons compromis hebben wij slechts 14 dagen de tijd om een lening af te sluiten OF een weigering van 2 banken voor te leggen die de koop teniet zou doen.

Zou er iemand weten wat wij kunnen doen om Record Bank wat aan te moedigen om dit op te lossen? Wij zijn een beetje radeloos aan het worden en hebben schrik om ons droomhuis te verliezen...

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2017 09:53

Als deze lening schulden vrij is op de Nationale bank, dan heb je toch geen probleem !

Het kan ook zijn dat bij de verkoop de hypotheek niet gelicht is door de notaris, deze blijft 15 jaar als ik me niet vergis open .
Dit kan je vragen op het hypotheek kantoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 dec 2017 10:05

Een hypotheek is tegenwoordig 30 jaar geldig. Normaal moet die gelicht worden bij de verkoop van de betreffende woning. Confronteer de behandelende notaris om één en ander te regulariseren.
Maar zoals gezegd, er is geen schuld meer. Dat kan toch geen probleem vormen om nu te beginnen met de nieuwe lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

stormychel
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 06 dec 2017 16:05

Bedankt voor jullie reacties!

De notaris van toen is reeds op pensioen, en zijn opvolger gaat alle gegevens opzoeken in zien archief, dus hopelijk kunnen we hier iets mee.

Ik begrijp ook niet waar het probleem zit als er geen achterstal is, maar de bank zei dat we dit eerst moeten oplossen...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 06 dec 2017 16:15

Waarschijnlijk werd de hypotheekinschrijving destijds niet geschrapt omdat een schrapping niet gratis was.
In de tijd toen de dieren nog spraken heb ik een hypotheek om die reden een natuurlijke dood laten sterven ipv ze te laten euthanaseren.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 06 dec 2017 22:31

Een pand dat verkocht werd in 2012 kan nooit de hypotheekinschrijving nog bevatten gekoppeld aan het krediet van de vorige eigenaars. Een goed wwordt altijd verkocht voor 'vrij en onbelast'. Secundo haalt de NBB zijn info niet uit het hypotheekregister, maar wel uit de aangiften van de banken. Tertio : de CKP (centrale kredieten aan particulieren) bevat NIET de kredietopeningen (waarborg) maar wel de onderliggende voorschotten. Dus wel de lening, maar niet de waarborg. Dus ook als er theoretisch nog een hypotheek zou zijn maar geen uitstaande schuld meer, zou die niet in de CKP detecteerbaar zijn. Enige mogelijkheid is dat de betrokken bank de schrapping niet heeft doorgegeven aan CKP/NBB.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 06 dec 2017 22:36

Och ja, dit huis werd verkocht; dan kan het niet.
In mijn geval is het huis mijn eigendom gebleven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 08 dec 2017 16:02

Oei, er is een beetje verwarring.

In uw eerste post is er sprake van een eerdere lening bij R Bank, die werd overgenomen door VL Woningfonds, en nadien volledig terugbetaald. Als dit juist is, dan zou Vl Woningfonds die lening correct moeten afgemeld hebben bij de Nationale Bank. Denk ik toch.

Als zij nu probleem maken over die eerdere, niet meer bestaande lening, dan zijn zij het toch die enig initiatief moeten aan de dag leggen?
Ik hoor het graag als ik hier fout ben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 dec 2017 16:43

Maar heeft R bank de lening geschrapt ??

Je kan dit zien via je PC welke bank er nog opstaat, en het is deze bank en alleen dezen bank die dit kan laten schrappen.
Ik heb al gedacht dat het eerste bank is die bij de overname niet heeft geschrapt en dit staat dan open voor 30 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stormychel
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 15 dec 2017 15:59

Hallo,

ondertussen is het probleem opgelost. Record Bank bleek de lening niet geschrapt te hebben bij de NBB. Na veel telefonisch dreigen met stappen werd er uiteindelijk gevolg gegeven aan onze vraag om dit recht te zetten...

Allemaal bedankt voor jullie informatie!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”