Autolening

ZKT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Autolening

#1 , 04 dec 2017 14:56

Paar maanden geleden zijn mijn man en ik een autolening aangegaan en die betalen we probleemloos maandelijks terug. Bij de aanvraag hebben we een verkoopovereenkomst voorgelegd, nu vraagt de bank ook een inschrijvingsbewijs, maar we hebben de wagen al verkocht. Na de aankoop hadden we besloten om die wagen terug te verkopen en een andere soort aan te schaffen, die was dus niet ingeschreven. Nu zegt de medewerker van de bank dat we ofwel een inschrijvingsbewijs moeten dringend binnenbrengen ofwel autolening terugstorten. Is dit verplicht? We hadden toch een verkoopovereenkomst voorgelegd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 dec 2017 14:58

Over welke verkoopovereenkomst spreekt u?
Voor zover ik weet gaat men een lening aan voor een AANKOOP en niet voor een VERKOOP.
Hebt u de leningsvoorwaarden al eens gelezen? Dat kan al eens nuttig zijn....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 dec 2017 15:57

Beste :

Mogelijk betrof dit een verkoopsovereenkomst tussen particulieren. Dat is moeilijk controleerbaar dus vraag de bank als bewijs van de transactie het bewijs van inschrijving van het voertuig. Ook als u de wagen zelf niet meer bezit heeft u waarschijnlijk nog wel de afrekening van BIV/verkeersbelasting, dewelke even goed als bewijs van de transactie kan dienen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 04 dec 2017 16:05

Ik vermoed eerder dat je ergens in de kleine lettertjes gaat terugvinden dat je de wagen niet mag verkopen zolang de lening loopt, en/of zonder toestemming van de bank.

De meeste banken geven een veel voordeligere interest op leningen voor wagens omdat in geval van wanbetaling men de wagen kan terugvorderen, verkopen, en in geval van eventuele restschuld zal die veel kleiner zijn en gemakkelijker en veel sneller via loonbeslag te recupereren zijn.
Dit in tegenstelling bij een persoonlijke lening waar je enkel borg staat met je loon.

Wanneer je dan die wagen verkoopt is de bank de mogelijkheid om die wagen aan te slaan kwijt, en zijn dus de voorwaarden om die voordelige interest te krijgen geschonden.
De bank kan dan waarschijnlijk inderdaad de lening opeisbaar maken (in één keer volledig terug te betalen).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2017 16:16

Ik vermoed eerder dat je ergens in de kleine lettertjes gaat terugvinden dat je de wagen niet mag verkopen zolang de lening loopt, en/of zonder toestemming van de bank.
Ik denk dat je de nagel op de kop slaat. Ik denk het niet alleen, ik ben er bijna zeker van.

En als dit effectief zo is, vrees ik dat de TS weinig andere keuze heeft dan de resterende lening volledig terug te betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 05 dec 2017 14:35

Bij de aanvraag hebben we een verkoopovereenkomst voorgelegd, nu vraagt de bank ook een inschrijvingsbewijs, maar we hebben de wagen al verkocht. Na de aankoop hadden we besloten om die wagen terug te verkopen en een andere soort aan te schaffen, die was dus niet ingeschreven.
'k Veronderstel dat je "een andere soort" auto gekocht hebt en ingeschreven hebt. Probeer te verkrijgen dat ze die als waarborg accepteren. Kans blijft groot - zie hoger - dat je de lening vervroegd moet terugbetalen (of herfinancieren met een duurdere persoonlijke lening.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”