Lening aangaan als startende zelfstandige haalbaar?

ncam
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lening aangaan als startende zelfstandige haalbaar?

#1 , 02 dec 2017 08:03

Ik ben reeds 1 jaar zelfstandige in bijberoep (V.O.F.) met een laag inkomen gegeven het feit dat ik een voltijdse job had (<10.000€ jaarbasis omzet). Nu heb ik de mogelijkheid ofwel voor onbepaalde duur te gaan werken voor een werkgever of als freelancer te gaan werken voor dat bedrijf. Dit zou fulltime zijn en vastgelegd worden per 6 maanden en mijn omzet zal ongeveer 10.000 euro per maand zijn waar ongeveer 80% van zal overblijven na alle kosten af te trekken.

Nu willen ik en mijn partner voor een verbouwing van onze eigen, enige woning een lening aangaan van ongeveer 240.000 euro. Mijn partner werkt in het onderwijs (reeds 2 jaar bij dezelfde school met jaarcontracten) en heeft een maandloon van 1500 euro en heeft zelf nog een zelfstandige activiteit waar ongeveer 12.000 euro op jaarbasis omzet wordt gemaakt.

De 240.000 zou zou alle kosten omvatten buiten de notariskosten en opstartkost, welke we zelf financieren. We hebben zelf ook nog een financiële buffer van ongeveer 1 jaar maandaflossing van deze lening.

Zijn er mensen die ervaring hebben of banken deze lening voor onze situatie toelaten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 02 dec 2017 19:13

Van je 10.000€ gefactureerd per maand (excl BTW) zal geen 8.000€ overblijven... Vergeet ook niet dat je met een VOF volledig hoofdelijk aansprakelijk blijft. Als je t huis prive koopt moet je je wel een dik loon uitkeren (en er belastingen op betalen) om de leningslast aan te kunnen. Het huis in je bedrijf levert je een torenhoog Voordeel Alle Aard op.

250.000€ lenen op 20jaar kost je prive ongeveer 1250€ per maand. Met 2 normale inkomens moet dit wel lukken.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 02 dec 2017 19:17

Waarom zorg je niet eerst dat die lening wordt goedgekeurd en ga je dan pas voltijds als zelfstandige aan de slag?

Banken zijn vooral geïnteresseerd in wat u nu en in de afgelopen maanden hebt verdiend en hoe stabiel dat inkomen is (hoe lang werk je bij dezelfde werkgever, contract van bepaalde duur, etc.).
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”