Collectieve

Tufpr123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Collectieve

#1 , 27 nov 2017 00:01

Beste,

Ik zit in collectieve schuldenregeling door vroegere problemen met mijn ex vriend.
Het is een bedrag van ongeveer 10000 euro.
Nu is het volgende,
Ik ben nu terug thuis gaan wonen & ze hebben thuis voorgesteld dat zij mijn schulden volledig willen betalen omdat ik graag vanaf februari terug zou willen gaan studeren en omdat ze willen dat ik mij volledig kan concentreren op mijn studies.
Nu zou ik graag willen weten moest ik mijn bedrag + alle advocaten kosten enzo verder op zijn bedrag stort of dit oké is? Zodat mijn advocaat alle schuldeisers kan betalen en zo uit collectieve kan geraken. Nu weet ik ook dat dit via de rechtbank moet gebeuren. Maar de grootste vraag ; kan ik dit op een manier doen dat mijn interesten niet weer vrij komen? En ben ik erna volledig veilig? Kan ik daar een akkoord voor krijgen met de rechter als ik dit bedrag via mijn advocaat doe of wat is het beste dat ik doe?

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 27 nov 2017 09:56

Niet vergeten dat de intresten en kosten terug komen als jij het crs stop zet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 11:28

Dit was nu net de vraag van T.S
. Maar de grootste vraag ; kan ik dit op een manier doen dat mijn interesten niet weer vrij komen?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 27 nov 2017 11:33

Beste manier is een onderlinge overeenkomst bereiken met de schuldeiser.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 27 nov 2017 12:38

“Art.1675/14.§ 1. De schuldbemiddelaar wordt belast met de opvolging en de controle van de in de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling bepaalde maatregelen. De schuldenaar stelt de schuldbemiddelaar onverwijld in kennis van iedere wijziging van zijn vermogenstoestand die optrad na de indiening van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1675/4...”(Gerechtelijk Wetboek = Ger.W.).

Stel uw schuldbemiddelaar ,samen met uw ouders, schriftelijk in kennis van uw ouders verbintenis om uw schulden te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 27 nov 2017 13:08

Voor je iets onderneemt tracht eerst een schriftelijke overeenkomst te bereiken met de schuldeiser(s).
Eens je daar een overeenkomst mee bereikt hebt, kan je u crs laten herroepen.
Als je het via de SB doet is de kans groot dat er veel intresten en kosten bijkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2017 13:52

Ik zou verwachten dat de schuldbemiddelaar hier de beste oplossing kan voorstellen, zowel voor de schuldeisers als de schuldenaar? Ik heb geen ervaring met CSR, maar als ik het antwoord van sloeberken zo lees, krijg ik de indruk dat de TS het best zelf met de schuldeisers regelt, en dat dit dan voordeliger / beter zal zijn voor zowel schuldenaar als schuldeisers? Wat is de rol dan in zo'n geval van de schuldbemiddelaar? Enkel zijn loon opstrijken? :shock:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 27 nov 2017 14:13

Een schuldbemiddelaar heeft tot taak, de schuldeisers hun toegekend bedrag jaarlijks te betalen, en het leefloon en betalingen te betalen.
Hij is er niet om zaken op te lossen zoals TS vraagt, daar word hij niet voor betaald.
Als crs stopt is schuldbemiddelaar deze inkomsten kwijt, als u begrijpt wat ik bedoel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2017 14:40

Zoals sloeberke al aangaf, een schuldbemiddelaar word ruim vergoed voor zijn werk, en dit is een werk van minstens 5 jaar, niemand ziet graag zijn inkomen verdwijnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2017 14:46

Zoals sloeberke al aangaf, een schuldbemiddelaar word ruim vergoed voor zijn werk, en dit is een werk van minstens 5 jaar, niemand ziet graag zijn inkomen verdwijnen.
Dus de bemiddelaar heeft er alle belang blij dat de CSR zo lang mogelijk gerokken wordt...
Als iemand die in CSR zit, zoals sloeberken zegt, rechtstreeks met al zijn schuldeisers een regeling treft en alle schulden worden in één keer afgelost. In dat geval is de enige schuld die er nog is, het loon van de bemiddelaar, zou ik zo denken? (Of zie ik dit verkeerd?) Wat mag die bemiddelaar dan nog vragen? Kan hij zeggen: "Jamaar, ik was aangesteld voor nog 5 jaar extra, dus jij moet me sowieso nog 60 maand loon uitbetalen, ondanks het feit dat ik er niets meer voor moet doen de komende 5 jaar"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2017 15:10

Als hij geen werk meer geeft zal hij ook niet meer moeten betaald worden, maar ik denk dat de schuld bemiddelaars dit ten koste van alles zal proberen te rekken.

De arbeids rechtbank stelt een schuldbemiddelaar aan voor minstens Voor X jaren, vroeger 7 jaar nu veelal 5 jaar, daar krijgen ze elk jaar een onkosten vergoeding en een ereloon voor.

Dus je begrijpt toch dat deze man niks gaat doen om zijn inkomsten kwijt te zijn.

Maar zelf kan je dit natuurlijk wel via de rechtbank kan je het CSR stop zetten, maar ik denk dat men dan de kosten en intresten wel zal rekenen, en dit kan een zeer zure appel zijn.

Er zijn hier al topics geweest van mensen die schreven hoeveel ze per jaar moesten betalen en dit was zeker niet min, en dit gaat ook volgens het aantal schuld eisers, hoe meer hoe meer de schuldbemiddelaar verdiend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 27 nov 2017 20:22

Een minnelijke collectieve schuldenregeling loopt 7 jaar, een gerechtelijke collectieve schuldenregeling is max 5 jaar.
De kosten voor de schuldbemiddelaar zijn bij wet vastgelegd, deze worden elk jaar goedgekeurd door de arbeidsrechtbank.
Een crs stopzetten (herroepen) dan kunnen en mogen de schuldeisers terug alle intresten en kosten opeisen, dus nooit doen zonder een onderling akkoord met de schuldeiser(s) zo dat je weet waar je staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 30 nov 2017 14:01

“Art.1675/14...of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen. De griffier stelt de schuldenaar en de schuldeisers in kennis van de datum waarop de zaak voor de rechter komt , op de wijze bepaald in artikel 1675/16, § 1”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien er gegronde vrees bestaat voor vertragingsmanoeuvres door uw schuldbemiddelaar dan kan uw vader uw schuldsaldo bij elk van uw schuldeisers vereffenen tegen afgifte van een kwijting. Met een kopie van die kwijtingen kan u aan de griffie aanpassing of de herziening van uw regeling door de rechter vragen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”