handlichting Hypotheek bij scheiding

NatalieZajonc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

handlichting Hypotheek bij scheiding

#1 , 17 nov 2017 18:21

In mijn EOT wordt bepaald dat ik een woning overneem waarvan mijn ex-man en ik eigenaar zijn. Er berust op deze woning nog een hypothecaire inschrijving in 2de rang en de schuld zelf is sinds ca. 10 jaar volledig afgelost.
Voor de overname van dit huis moet ik mijn ex uitbetalen en ga ik hiervoor een nieuwe hypotheek aan bij een andere bank dan de initiële hypotheek.
1. moet de bestaande hypothecaire inschrijving geschrapt worden?
2. indien ja, wie moet deze schrapping betalen? De "verkoper" zijnde mijn ex-man?
3. mijn notaris rekent €1.190,- aan voor de volledige handlichting van de hypotheek in 2de rang waarvan het initiële bedrag van de hypotheek 1.200.000 BEF in hoofdsom was en 60.000 BEF in aanhorigheden. Na wat opzoekwerk lijkt dit mij een zeer ruime berekening.
4. m.b.t. de berekening van de aktekosten van de doorhaling hypotheek, zijn deze kosten nog gelinkt aan een kredietakte of betreft het hier een alleenstaande akte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 nov 2017 19:10

Tegenwoordig is een hypotheek automatisch 30 jaar geldig vanaf startdatum. Hoe lang is dat nog? Indien die schuld volledig is afgelost moet het mogelijk zijn een regeling te treffen zonder schrapping van die hypotheek , op twee namen. Ik begrijp echter dat de bank voor uw nieuwe lening een hypotheek in eerste rang wil hebben.
De schrapping betreft een aparte akte, waarvan de kosten mi. moeten gedeeld worden door de twee betrokkenen : jij en je ex ieder 50 %.
Wat bedoel je met 'ruime berekening'? 5 % voor aanhorigheden is een normaal bedrag. Dat behelst , naast achterstallige intresten, ook gerechtskosten , notariskosten en derg. die de bank zou moeten doen bij gedwongen verkoop. Die som heb je niet moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”