Hypotheeklening rentevoeten

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

Hypotheeklening rentevoeten

#1 , 02 nov 2017 17:07

Hallo,

Ik herinner me vaag dat indien "de" (interbancaire?) rente daalt tussen datum van tekenen voorstel hypotheeklening en datum van verlijden akte bij de notaris, dat je de bank dan zou kunnen verplichten om de rentevoeten in het voorstel met evenveel procentpunten neerwaarts aan te passen.

Droom ik? En indien neen, op basis van welke wetgeving kan ik dit dan afdwingen?

Mvg,
mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 02 nov 2017 19:55

Dwingen zal je niet kunnen doen. De banken financieren zichzelf op de rentemarkten op het ogenblik dat u de aanvraag tekent. Aan de rentevoeten die dan van kracht zijn. Als de rente nadien daalt of stijgt betekent dat niet dat ze meer of minder winst maken. Omgekeerd zou u evenmin aanvaarden dat bij een rentestijging in die periode de bank u zou 'dwingen' om een hogere rente te aanvaarden;
Wat wel klopt : zolang de akte niet verleden is, heeft u geen contract met de bank. Het staat u vrij elders te gaan indien u elders een goedkoper aanbod kan vinden. Vraag is natuurlijk of die andere bank dan weer snel genoeg rond geraakt met dat nieuwe dossier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”