Goedemorgen
Ik heb onlangs een brief ontvangen van een gerechtsdeurwaarder met een aanmaning van een onbetaalde factuur met ziekenhuiskosten van juli 2016. Het factuurbedrag is amper 10 EUR maar nu komt er dus een aanzienlijke schadebeding bij.
De aanmaning viel bij mij uit de lucht, ook omdat ik nooit eerdere herinneringen/aanmaningen heb verkregen namens het ziekenhuis.
Na wat zaken op een rij te zetten, realiseer ik me dat ik kort na mijn consultatie in het ziekenhuis ben verhuisd. Dit werd tevens direct doorgegeven aan de gemeente. Aangezien de factuur wordt verstuurd naar het adres op de ziekenfondsklever, kon deze dus nooit op mijn huidig adres geraken.
Ik heb dan ook contact opgenomen met de gerechtsdeurwaarder en in essentie het volgende meegedeeld
Daar ik geen kennis hebben van eerder ontvangen herinneringen/aanmaningen m.b.t. deze factuur, vind ik het nogal drastisch om nu (via gerechtsdeurwaarder) een schadebeding te moeten betalen.
Ik heb reeds contact opgenomen met het debiteurbeheer van het ziekenhuis. Zij beweren mij verschillende herinneringen/aanmaningen verstuurd te hebben.
Graag zou ik bewijs willen ontvangen dat deze herinneringen/aanmaningen effectief door mij werden ontvangen (aangetekend schrijven).
In afwachting van dit bewijs, heb ik het bedrag van de onbetaalde factuur naar u overgemaakt.
Hierop het ik dan antwoord op gekregen van de gerechtsdeurwaarder:
Op 18/07/16 werd het adres XX (oud adres) opgegeven d.m.v. ziekenfondsklever. De originele factuur werd vervolgens verzonden in oktober 2016, 1ste aanmaning in februari 2017 (dd 26/01/17) en 2 de aanmaning in april 17 (dd. 27/03/17) allemaal op mijn oud adres.
Op 03/05/17 kwam aanmaning 2 retour van de post. Adresfout? Er werd vervolgens via de gemeente een adresaanvraag gedaan.
Op 01/06/17 werd de originele aanmaning dd 27/03/17 verzonden naar mijn huidig adres. Deze heb ik nooit ontvangen.
Bovendien wijst de gerechtsdeurwaarder mij erop dat ik nooit contact opgenomen heb met het ziekenhuis om te melden dat er nog geen factuur ontvangen was. Ben ik dit wettelijk verplicht?
De gerechtsdeurwaarder besluit met:
Gezien het feit dat ik meermaals correct werd aangemaand, op de aan de gemeente doorgegeven domicilie-adressen, valt moeilijk te betwisten dat u niet op de hoogte was van deze openstaande schuld. U bent bijgevolg eveneens de intresten en het schadebeding verschuldigd.
Mijn vraag is nu:
Zowel de factuur als de verschillende aanmaningen zijn naar mijn oud adres verstuurd geweest. Volgens hun zou er dan vervolgens deze zomer toch 1 brief tot aan mijn huidig adres zijn gekomen (die ik niet heb ontvangen!).
Levert al dit voldoende bewijs op dat ik correct en vooral voldoende wijze werd aangemaand?
Ik zou denken gezien het feit dat de stilzwijgende aanvaarding van een factuur niet geldt bij particulieren, het ziekenhuis onvoldoende bewijs kan leveren dat ik op een correcte en voldoende (1 keer op juiste adres en niet ontvangen..) wijze ben herinnerd (bovendien werd er nooit iets aangetekend opgestuurd, maar bon dit is wel niet wettelijk verplicht..)
Ben ik daarnaast trouwens wettelijk verplicht om op eigen inititatief contact op te nemen wanneer facturen niet tot bij mij geraken?
Ik wil u alvast bedanken om mijn verhaal te aanhoren en ben benieuwd naar enig antwoord/ervaringen omtrent mijn situatie.
Met vriendelijke groeten
Zjee