Schadebeding ontvangen gerechtsdeurwaarder

ZjeeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schadebeding ontvangen gerechtsdeurwaarder

#1 , 01 nov 2017 11:59

Goedemorgen

Ik heb onlangs een brief ontvangen van een gerechtsdeurwaarder met een aanmaning van een onbetaalde factuur met ziekenhuiskosten van juli 2016. Het factuurbedrag is amper 10 EUR maar nu komt er dus een aanzienlijke schadebeding bij.

De aanmaning viel bij mij uit de lucht, ook omdat ik nooit eerdere herinneringen/aanmaningen heb verkregen namens het ziekenhuis.
Na wat zaken op een rij te zetten, realiseer ik me dat ik kort na mijn consultatie in het ziekenhuis ben verhuisd. Dit werd tevens direct doorgegeven aan de gemeente. Aangezien de factuur wordt verstuurd naar het adres op de ziekenfondsklever, kon deze dus nooit op mijn huidig adres geraken.

Ik heb dan ook contact opgenomen met de gerechtsdeurwaarder en in essentie het volgende meegedeeld

Daar ik geen kennis hebben van eerder ontvangen herinneringen/aanmaningen m.b.t. deze factuur, vind ik het nogal drastisch om nu (via gerechtsdeurwaarder) een schadebeding te moeten betalen.
Ik heb reeds contact opgenomen met het debiteurbeheer van het ziekenhuis. Zij beweren mij verschillende herinneringen/aanmaningen verstuurd te hebben.

Graag zou ik bewijs willen ontvangen dat deze herinneringen/aanmaningen effectief door mij werden ontvangen (aangetekend schrijven).
In afwachting van dit bewijs, heb ik het bedrag van de onbetaalde factuur naar u overgemaakt.



Hierop het ik dan antwoord op gekregen van de gerechtsdeurwaarder:


Op 18/07/16 werd het adres XX (oud adres) opgegeven d.m.v. ziekenfondsklever. De originele factuur werd vervolgens verzonden in oktober 2016, 1ste aanmaning in februari 2017 (dd 26/01/17) en 2 de aanmaning in april 17 (dd. 27/03/17) allemaal op mijn oud adres.

Op 03/05/17 kwam aanmaning 2 retour van de post. Adresfout? Er werd vervolgens via de gemeente een adresaanvraag gedaan.

Op 01/06/17 werd de originele aanmaning dd 27/03/17 verzonden naar mijn huidig adres.
Deze heb ik nooit ontvangen.

Bovendien wijst de gerechtsdeurwaarder mij erop dat ik nooit contact opgenomen heb met het ziekenhuis om te melden dat er nog geen factuur ontvangen was. Ben ik dit wettelijk verplicht?

De gerechtsdeurwaarder besluit met:

Gezien het feit dat ik meermaals correct werd aangemaand, op de aan de gemeente doorgegeven domicilie-adressen, valt moeilijk te betwisten dat u niet op de hoogte was van deze openstaande schuld. U bent bijgevolg eveneens de intresten en het schadebeding verschuldigd.


Mijn vraag is nu:

Zowel de factuur als de verschillende aanmaningen zijn naar mijn oud adres verstuurd geweest. Volgens hun zou er dan vervolgens deze zomer toch 1 brief tot aan mijn huidig adres zijn gekomen (die ik niet heb ontvangen!).
Levert al dit voldoende bewijs op dat ik correct en vooral voldoende wijze werd aangemaand?

Ik zou denken gezien het feit dat de stilzwijgende aanvaarding van een factuur niet geldt bij particulieren, het ziekenhuis onvoldoende bewijs kan leveren dat ik op een correcte en voldoende (1 keer op juiste adres en niet ontvangen..) wijze ben herinnerd (bovendien werd er nooit iets aangetekend opgestuurd, maar bon dit is wel niet wettelijk verplicht..)

Ben ik daarnaast trouwens wettelijk verplicht om op eigen inititatief contact op te nemen wanneer facturen niet tot bij mij geraken?

Ik wil u alvast bedanken om mijn verhaal te aanhoren en ben benieuwd naar enig antwoord/ervaringen omtrent mijn situatie.


Met vriendelijke groeten

Zjee

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2017 12:48

1. U bent het schadebeding maar verschuldigd als u zich hiermee akkoord verklaard hebt, bijvoorbeeld bij de ondertekening van algemene voorwaarden bij uw opname. Factuurvoorwaarden die enkel op de factuur voorkomen, maar niet vooraf aanvaard werden, gelden niet voor particulieren.
2. Wat is het bedrag van het gevorderde schadebeding? De rechter kan dit eventueel matigen.

ZjeeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2017 13:24

Beste

Bedankt voor de snelle respons.

Naar mijn weten, heb ik niets moeten ondertekenen tijdens mijn bezoek aan het ziekenhuis. De oorspronkelijke factuur vermeldt wel het volgende:

ALGEMENE FACTUURVOORWAARDEN
De facturen zijn betaalbaar vanaf ontvangst en uiterlijk 30 dagen na datum van het document.
Bij niet-betaling van de facturen, is van rechtswege en zonder dat daartoe een ingebrekestelling noodzakelijk is, een verwijlintrest
verschuldigd van 10% / jaar op de hoofdsom, te rekenen vanaf de vervaldag.
Tevens is bij niet-betaling van de facturen op hun vervaldag, van rechtswege en zonder dat daartoe een ingebrekestelling
noodzakelijk is, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10 % op de hoofdsom, met een minimum van 50 €.
Alle klachten omtrent de facturen dienen te gebeuren binnen 8 dagen na ontvangst ervan, en dit bij aangetekend schrijven. Latere
klachten of onder andere vorm ingediend, worden niet aanvaard.
Het Vredegerecht te XX en de rechtbanken te XX zijn exclusief bevoegd voor alle geschillen die zouden kunnen
voortvloeien uit de facturen van XX, met inbegrip van betwistingen omtrent de toepassing en interpretatie van deze
betalingsvoorwaarden.


Gezien ik deze dus niet vooraf heb aanvaard, gelden deze dus ook niet..?

Om terug te komen op uw tweede punt: u zal waarschijnlijk zelf al de optelsom gemaakt hebben.
Er wordt dus 50 EUR bijkomend gevorderd. Hetgeen voor sommigen misschien niet als aanzienlijk beschouwd zal worden maar toch...

Bedankt

Mvg

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 nov 2017 16:28

Vraag de gerechtsdeurwaarder het bewijs dat u de algemene voorwaarden aanvaard hebt. Schrijf dat u die voorwaarden niet aanvaard hebt en dat ze dus niet van toepassing zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 01 nov 2017 16:33

Verjaringstermijn medische kosten (ziekenhuisfacturen) 2 jaar (2277bis B.W.)
Meestal tekent u bij een opname een document.

ZjeeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 nov 2017 17:10

De enige formaliteit die voor de opname werd gedaan, is het overhandigen van de ID-kaart die zij dan opladen in het systeem.
Deze handeling geldt misschien indirect als acceptatie van de algemene voorwaarden...?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 nov 2017 18:30

De enige formaliteit die voor de opname werd gedaan, is het overhandigen van de ID-kaart die zij dan opladen in het systeem.
Deze handeling geldt misschien indirect als acceptatie van de algemene voorwaarden...?
Neen

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 01 nov 2017 21:48

Als het echt een opname is dan hebt u een document gekregen waar o.a. in staat wat voor soort kamer u wil, supplementen enz enz ... ik vermoed dat daar redelijk wat tekst opstaat als u dat hebt getekend vermoed ik sterk dat dat de algemene voorwaarden zijn. Ik herinner me toch dat ik bij een geplande ingreep steeds zijn tekst heb gekregen en moest tekenen.

Als u natuurlijk gewoon bent binnengegaan in ziekenhuis om een gebroken pols ( spoed) of neusbloeding of een andere dringende ingreep via 100 dan zal u mogelijk weinig hebben getekend of op afspraak voor een consultatie of scan of zo maar of dat dan een reden is om de rekening niet te betalen....

Als u naar uw dokter gaat vraagt u dan ook de algemene voorwaarden?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 6dRSJynEqc

ZjeeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 nov 2017 08:07

Het bezoek aan het ziekenhuis was louter voor het maken van foto's radiologie (o.b.v. verwijsbrief van huisarts).
Om even duidelijk te zijn, zoek ik hier geen reden om de factuur niet te betalen. De betaling stond buiten kijf en werd ondertussen reeds betaald.
Waar het wel om gaat is de schadebeding die mij ten laste worden gelegd.

Als men mij verscheidene keren aanmaant op een foutief oud adres en bijgevolg toch zegt dat het onbetwistbaar is dat ik op de hoogte was van deze aanmaningen, dat vind ik persoonlijk niet correct.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”