Collectieve schuldenregeling

Dimitry T
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldenregeling

#1 , 30 okt 2017 14:41

Beste leden,

Korte situatieschets:

Een tijdje geleden heb ik geld geleend aan een particuliere persoon. Deze persoon heeft echter nooit een terugbetaling uitgevoerd.
Via een gerechtsdeurwaarder en advocaat werd een vonnis bekomen tot collectieve schuldenregeling, aangezien zij meer dan 20K schulden heeft aan diverse partijen.

De persoon in kwestie geniet een leefloon van het OCMW, met kinderbijslag. De schuldbemiddelaarster heeft een minnelijk aanzuiveringsplan opgesteld, dat 7 jaar lang zal duren. Echter kan er geen geld op de collectieve schuldenrekening gestort worden vanwege de wettelijke bescherming op leefloon en kinderbijslag.

Wat mij betreft een kat in een zak dus. De kans is vrij klein dat ik (en andere partijen) via deze manier ook maar iets van mijn geld terug zie.

Ik vermoed dat een weigering van deze collectieve schuldenregeling, en dus het opstarten van een gerechtelijke aanzuiveringsregeling, niet veel zal opleveren. De persoon in kwestie heeft weinig tot geen inkomsten, geen in beslagbare roerende goederen, etc.

Enig advies is altijd welkom in dit dossier.

Hartelijk dank!

Groetjes,
Dimitry

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2017 16:16

Ja en na die 7 jaar zal hij vrij zijn van de schulden, door een vonnis van de rechtbank.

Dus zal je zeer hoogst waarschijnlijk nooit één euro cent terug zien, want na die 7 jaar kan je van hem of haar niks meer eisen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 30 okt 2017 16:32

Heb je u schuldvordering naar de bemiddelaar gestuurd.
Als je toegelaten wordt tot een collectieve schuldenregeling zal de rechter een schuldbemiddelaar aanstellen.
Deze probeert in eerste instantie tot een minnelijke aanzuiveringsregeling te komen.
Wanneer hij hier niet in slaagt, zal de rechter een gerechtelijke aanzuiveringsregeling of een totale kwijtschelding van schulden opleggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Dimitry T
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2017 12:54

Hallo iedereen,

Dank voor jullie reacties.

Ik heb er mij ondertussen al bij neergelegd dat je waarschijnlijk niets meer zal zien van uw geld.
Het toont des te meer wel aan hoe oneerlijk het rechtssysteem in elkaar zit.

Groetjes,

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2017 15:26


Het toont des te meer wel aan hoe oneerlijk het rechtssysteem in elkaar zit.

Groetjes,
Dit heeft helemaal niks te zien met het recht systeem, maar wel een kei kan men niet pellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#6 , 04 nov 2017 23:02

Beste

geld lenen aan een particulier, die blijkbaar ook nog van een leefloon leeft, is hetzelfde als een obligatie kopen van één of andere Afrikaanse staat. Kredietwaardigheid nihil.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”