Lening

Nancy90
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lening

#1 , 27 okt 2017 15:58

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag voor jullie…
Ongeveer 18 maanden geleden heb ik voor het eerst geld geleend aan een familielid, dit door middel van rekeningen te betalen die ook op naam stonden van zijn vriendin. Vermits ze dit mooi keurig afbetaalden in schijven per maand met domiciliëring had ik ook vertrouwen om mijn geld terug te krijgen. We hadden immers ook een hele goede band. Dit ging toen om een bedrag van 1000€ (eindafrekening elektriciteit en ziekenhuisfacturen) .


Halfjaar later hadden ze weer problemen met rekeningen, en vroegen ze mij weer te helpen. Ik heb dit gedaan uit schuldgevoel, heb al hun rekeningen betaald + extra om hun rekening uit het rood te halen want ze konden geen eten meer kopen (in mededeling staat ook: LENING en totaal bedrag dat ze geleend hebben van me). Ze vertelden me dat ze binnen 6 weken hun eindejaarspremie kregen en mij meteen zouden terug vergoeden zodat we terug effen stonden. Echter gebeurde dit niet omdat ze een grote breuk plots hadden aan hun auto… toen beloofden ze me met hun belastingteruggave… ze kregen immers een forse bedrag terug. De maandelijkse betalingen liepen gewoon door intussen van € 100 per maand. Maar alweer geen extra geld ontvangen…. Daarna besloten ze ook nog eens hun maandelijkse betalingen stop te zetten, toen ik geen geld meer ontving, heb ik meteen aan hun deur gegaan en ze vertelden dat de domiciliëring ten einde was gelopen en ze hadden hem meteen terug erin gestoken waar ik bij stond… Maar die maand weer niets ontvangen, bleek dat hij verkeerde dag ingesteld had waardoor het pas de maand erop afging, toen waren we augustus 2017. Ik heb toen nog 1 x storting gekregen in september daarna heeft hij ALWEER de domiciliëring er uitgehaald… waardoor hij oktober ook niets heeft gegeven. Heb nu al meermaals gevraagd om domicilering terug in te steken zodat ik zeker in november mijn geld terug heb. Maar ze reageren op niets meer.

Inmiddels ben ik ook ziek geworden (redelijk zwaar… al 3 operaties achter de rug, en financieel heeft dit mij wel genekt, heb zelf bepaald moment aan hun deur gestaan om te vragen om extra per maand af te korten (toen ze wel nog betaalden), maar ze konden niet meer geven dat ze maar hadden, week erop kopen ze wel mooi een nieuwe hond van 600€). Heb meermaals gevraagd om mijn centen, heb van sommige hun reacties een screenshot waarbij ze de lening wel degelijk erkennen. Heb nu ook gehoord van andere familieleden dat ze nu geld geleend hebben via cofidus (ofzo…) voor hun huidige betalingen te doen, want daarmee lopen ze ook weer achter…) maar ze betalen geen cent meer af aan mij. Ze leven blijkbaar van de visa, en cofidus… ik snap het allemaal niet, want ze verdienen samen meer dan 4000€ per maand (krijgen ook in januari meer dan 2000€ terug belasting); nog is het te veel om mij mijn geld terug te storten… en hun huidige rekeningen te betalen. Heb nu ook gehoord van vrienden van hun, dat hij verslaafd is aan online gaming, en daar heel veel geld aan verspild...

Moet in totaal nog meer dan 2700€ terug krijgen (wat ik kan bewijzen op papier van de bank, want heb enkel rekeningen betaald zoals autotaks, garageonkosten, grondlast,….). Van die 2700€ zit ook €300 inbegrepen overname van zijn vreemde muntencollectie. Als ik deze zelf hou, moet ik echter nog 2400€ terug krijgen. Mijn vraag is, kan een advocaat hier iets mee doen? Want denk dat ze niets gaan kunnen doen voor mij….heb geen handtekening op papier. De afbetalingen gebeurden wel allemaal via de bank.

Dank u,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 28 okt 2017 13:02

Je bent hier niet veel mee maar toch. Leen geen geld aan familie of vrienden. Daar zijn banken voor. en als die banken niet mee gaan in het verhaal is daar een ernstige reden voor. Het verhaal is zo klassiek als wat. het eindigt altijd met een verlies van vrienden én geld.... je kan dit overmaken aan een advocaat. vraag is of je nog iets zal overhouden na kosten advocaat en rechtbank. En daarenboven : zelfs als je gelijk krijgt valt het te bezien of er nog iets te plukken valt. je kan natuurlijk beginnen met de druk wat te verhogen. Een in gebreke stelling door een advocaat bvb. dat hoeft niet zoveel te kosten. Mogelijk zijn ze vandaag nog in staat om die schuldeisers terug te betalen die de meeste druk zet (ten nadele van de andere)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 31 okt 2017 23:36

Wat basejumper heeft geschreven is om na te denken wat is belangrijker gezondheid of geld.

Maar toch dit ook eens lezen:
De vrederechter heeft de algemene bevoegdheid om kennis te nemen van alle vorderingen waarvan het bedrag € 2.500,00 niet overschrijdt (art. 590 Ger.W.).
zou u hen toch eventueel na een opgenomen (telefonisch) gesprek zo ver krijgen dat u inderdaad dat geld nog moet hebben.
Gezien ze 'regelmatig' betaalden hebt u al een redelijk goed (begin van)bewijs.

stap een toch nog eens met hen praten en aandringen ( met methode hierboven).
indien geen betalingen AS aan elke persoon een en zelfde tekst in een gewone brief.
Daarna in verzoening voor vrederechter of ineens ten gronde.
U kan dat perfect zonder advocaat doen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”