handlichting en/of herroeping van hypotheek op vastgoed

Adveo Belgium
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

handlichting en/of herroeping van hypotheek op vastgoed

#1 , 25 okt 2017 15:19

Na overlijden van mijn vader ben ik voor een deel medeigenaar van een gebouw. Op dit gebouw rust een zware hypotheek die diende voor een broer van me eveneens voor een deel eigenaar van het gebouw. Andere eigenaren zijn nog een broer en zussen en moeder is voor de helft medeeigenaar alsook vruchtgebruikster.
willen wij van die hypotheek afgeraken.
Is het noodzakelijk dat de broer waarvoor de hypotheek nodig was ook akkoord moet gaan voor de opheffing van de hypotheek?
Want natuurlijk wil hij dit niet doen, ook al heeft hij zelf nog ander vastgoed waar hij die hypotheek zou kunnen op verleggen, dit heeft hij ons nu doodleuk meegedeeld.
Het is vreselijk te moeten horen dat er een ongewilde schuld boven je hoofd hangt. De ouders nog de broer hadden ons hiervan ooit een akkoord gevraagd.
Welke stappen kunnen wij best ondernemen? We weten natuurlijk dat ook de bank hier liever niks van hoort.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 okt 2017 20:30

Eerst en vooral toch eens navragen bij de bank of die akkoord zijn om die hypotheek te lichten , en tegen welke voorwaarden.
Tegenwoordig wordt een hypotheek gesteld op alle onroerende goederen die de schuldenaar bezit, het kan dus een automatisme geweest zijn. Als ik de eigendomsverdeling van dat gebouw bezie, is hij waarschijnlijk slechts naakte eigenaar voor 1/8 van dat gebouw. Slechts dat deel kan in beslag worden genomen.
De kans is dus reëel dat de bank voldoende waarborgen bezit zonder dat gebouw, zodat zij akkoord kunnen gaan met een vrijgave van dat gebouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 26 okt 2017 11:03

Je kan natuurlijk altijd een initiatief uitlokken.
Het staat de eigenaars vrij om aan de bank - met vooropzeg van één maand - de hypotheek op te zeggen.
De bank zal dan een tegen reactie ontwikkelen die er in bestaat het onderliggend krediet op te zeggen. En dan ligt de bank in het kamp van je broer. Ofwel betaalt die de uitstaande schulden terug, ofwel biedt hij een vervangingswaarborg aan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Adveo Belgium
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 12:58

Bedankt voor de reactie.
Blijkbaar moet een bank hier niet zomaar mee akkoord gaan, ook al zijn er genoeg mogelijkheden dat de waarborgen verlegd worden op mijn broer zijn persoonlijke eigendommen, blijkbaar zijn deze hypotheekvrij. Hij heeft een grote woning in België en ook nog een grote eigendom in buitenland (Europa)
Hij laat liever de hypotheek op het gebouw zodat dit gebouw moeilijker kan verkocht worden. De huurovereenkomst van dat gebouw die mijn broer ook huurt loopt binnen 4 jaar ten einde. Hij weet dat we het dan graag openbaar willen gaan verkopen.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 26 okt 2017 16:19

Beste,

uiteraard moet de bank hier 'niet zomaar mee akkoord gaan'. een kredietovereenkomst is een afspraak waarbij beide partijen de onderliggende elementen afspreken waaronder de waarborgen. het is uiteraard evident dat een wijziging aan een overeenkomst door beide partijen aanvaard dient te worden. Vandaar mijn advies : u kan perfect melden dat u de hypotheek op dat pand wil stopzetten. Van haar kant zal de bank dan de ontbinding van de gehele overeenkomst vragen (dus terugbetaling uitstaande schulden) behoudens de kredietnemer een andere waarborg in ruil aanbiedt dewelke voor de bank gelijkaardig is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Adveo Belgium
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2017 11:32

Bedankt voor uw nuttige informatie,
Het is wel jammer dat de wet niks voorziet voor de andere kinderen te beschermen, zij erven dit helaas mee.
In ons geval waren wij de andere kinderen niet op de hoogte gebracht en wisten we helemaal niet welke gevolgen hieruit gingen voortvloeien.
Daarbovenop krijg je als erfgename een pak successierechten te betalen, maar zijn er helaas niks 0 euro inkomsten, want door de hypotheek kan het gebouw niet zomaar vlotjes verkocht worden. Ik hoop net zoals mijn zussen en andere broer dat er toch een gepaste en eerlijke oplossing komt.

Adveo Belgium
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2017 08:20

En ja, het goede nieuws ondertussen. De bank is akkoord met de handlichting. Ik wou dit toch eventjes laten weten.
Hieromtrent is iedereen toch al opgelucht.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”