Lening

svdwynga
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Lening

#1 , 05 okt 2017 13:28

Beste forumleden,

Ik heb een openstaande schuld bij een familielid.
Wij zijn tot een overeenkomst gekomen tot afbetaling van deze schuld, door ons beide ondertekend.
De eerste betaling is gebeurt in 12/16 en loopt nog elke maand.
Maandag kreeg ik ineens een bericht dat hij dreigt met juridische stappen om het gehele openstaande bedrag terug te vorderen.
Kan dit zomaar?
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Grtjs,
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2017 13:37

Neen, dit kan niet zomaar. Als jij een ondertekend document kan voorleggen waarin staat wat de totale schuld is, en de modaliteiten van terugbetaling (bijvoorbeeld: iedere maand zal er €200 terugbetaald worden), en je hebt je tot nu toe gehouden aan die maandelijkse afbetaling, dan kan de schuldeiser niet zomaar van de éne dag op de andere die overeenkomst teniet doen en het volledige bedrag opeisen. Dus nogmaals: wel op voorwaarde dat je tot nu toe altijd netjes betaald hebt! (Heb je bewijzen van de betalingen, voor het geval de schuldeiser er toch een zaak van zou maken? Als je het verschuldigde bedrag bijvoorbeeld maandelijkst op zijn of haar rekening zou gestort hebben, kan je hier rekeninguittreksels van voorleggen, en kan dit familielid op zijn kop gaan staan in de rechtbank, maar hij / zij zal geen gelijk krijgen van de rechter.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

svdwynga
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2017 14:16

Heb dit inderdaad zo gedaan, elke 25 ste van de maand het afgesproken bedrag op zijn rekening gestort.
Hoe zou ik moeten reageren als hij toch dreigt om er een advocaat op te zetten?
Dank voor U snelle reactie.
Grtjs,
Steve

Reclame

svdwynga
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2017 14:20

Nog een kleine kanttekening, weet niet of dat belangrijk is.
Had vooropgesteld om elke maand een bedrag en een surplus in april en december.
Dat van april was ik vergeten, ondertussen rechtgezet, daar ik van dat bedrag geen domiciliering had gemaakt.
Is dat een argument miss?
Grtjs

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2017 14:37

Neen, dat is niet voldoende om nu het volledige bedrag te eisen, zeker niet omdat je dit al rechtgezet hebt. Als hij toch dreigt, stuur je hem een aangetekend schrijven waarin je min of meer dit zegt:

"Beste,

Graag verwijs ik naar de overeenkomst van dd/mm/jjjj in verband met afbetaling van het bedrag van € xxxx. Ik wil er op wijzen dat ik het afgesproken maandelijkse bedrag tot op vandaag steeds correct en op tijd afbetaald heb via overschrijving naar uw bankrekening. Graag zou ik dan ook wensen dat ook u zich houdt aan deze overeenkomst, waarin geen sprake is over het opeisen van het volledige bedrag in één keer.

Om deze reden kan ik dan ook niet ingaan op uw vraag om het volledige openstaande bedrag meteen te betalen. Wel zal ik onze overeenkomst stipt blijven naleven en maandelijks € xxxx afbetalen, tot de volledige schuld vereffend is.

Met vriendelijke groeten"

Iets in deze zin.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

svdwynga
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2017 16:01

Ok, zal ik zeker doen.
Met dank.
Grtjs,
Steve

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2017 16:26

Kleine kanttekening: bij mondeling dreigen, hoef je niet te reageren. Enkel als hij via mail, brief of aangetekend schrijven u aanmaant om te betalen, kan je best via aangetekend schrijven antwoorden (bewaar zelf een kopie van uw antwoord).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

svdwynga
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 okt 2017 14:52

Ondertussen toch een brief gekregen van een advokatenkantoor waar ze het volledige bedrag terug vorderen binnen de 14 dagen.
Anders wordt ik gedagvaard.
Wat nu?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 25 okt 2017 15:06

Neem contact op met advocatenkantoor via mail en vraag een afbetalingsplan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2017 15:16

Neem contact op met advocatenkantoor via mail en vraag een afbetalingsplan.
Er is een ondertekend afbetalingsplan, zie openingspost.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 okt 2017 15:47

Ondertussen toch een brief gekregen van een advokatenkantoor waar ze het volledige bedrag terug vorderen binnen de 14 dagen.
Anders wordt ik gedagvaard.
Wat nu?
Idem als hierboven beschreven: stuur het advocatenkantoor een kopie van de ondertekende overeenkomst + bankafschriften van de laatste betaleingen, en zeg heb dat u zich perfect aan de afspraak houdt, zoals overeengekomen in de overeenkomst, en u bijgevolg niet zal ingaan op de vraag om alles in één keer te betalen. Dit alles via aangetekend schrijven, uiteraard. Het advocatenkantoor zal ook wel beseffen dat ze voor een rechtbank zo goed als geen kans maken, als jij de rechter diezelfde bewijzen voorlegt. Veel advocatenkantoren proberen eerst te dreigen, maar gaan nooit over tot een effectieve rechtszaak als ze weten dat ze zo goed als geen kans maken. In dat geval lichten ze hun cliënt in dat het opstarten van een zaak weinig zin heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#12 , 26 okt 2017 00:04

Los van het juridisch gegeven waarin u het gelijk waarschijnlijk aan uw kant heeft. Is het niet mogelijk om bij een bank een krediet (persoonlijke lening) aan te gaan waarmee u het familieleid terugbetaalt?
Ik zeg altijd 'met familie moet je wandelen, niet handelen...'
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”