ex-vriend moet me nog veel geld

Lien78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

ex-vriend moet me nog veel geld

#1 , 04 okt 2017 14:35

situatie is als volgt:

Ik ben 3,5 jaar samen geweest met mijn ex-vriend. In die periode heeft hij lange tijd niet kunnen werken.
Ik heb hem met de mantel der liefde steeds zo goed mogelijk geholpen.
Op een gegeven moment heb ik een persoonlijke lening op mijn naam genomen maar hij heeft het geld gebruikt. Hij kon geen leningen aangaan omdat hij nog niet lang genoeg in België verbleef. (ik weet het... heel dom... had ik nooit mogen doen maar liefde maakt blind)

Ondertussen zijn we uit elkaar.

We hebben alles wat ik hem geleend heb, zowel het geld van de lening als het geld dat ik hem geregeld heb gegeven opgelijst.
Hij heeft me beloofd dat hij de lening (op mijn naam) altijd zonder overslaan zou afbetalen. en dat hij vanzodra hij kan me de rest van het geld ook zal terug betalen.

Mijn vraag is als volgt
is een oplijsting door ons gemaakt + door beiden ondertekend + kopie van id kaarten van beiden erop + ook ondertekend rechtsgeldig.

Mijn ex heeft vandaag laten weten dat hij erover denkt voorlopig terug te gaan naar Spanje.
stel dat hij me niet betaalt kan ik met die papieren iets met andere woorden zijn ze rechtsgeldig of zou ik op een andere manier een offcieel papier moeten laten opstellen?

alvast bedankt voor het advies
Lien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 04 okt 2017 14:40

Ik denk dat dit voldoende bewijs is om betaling te verkrijgen van een rechtbank. Natuurlijk wordt het niet evident om dat geld in Spanje te gaan innen, zeker niet als hij het geld niet heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2017 15:19

is een oplijsting door ons gemaakt + door beiden ondertekend + kopie van id kaarten van beiden erop + ook ondertekend rechtsgeldig.
Enkel een oplijsting zegt niet veel. Staat er ook bij dat uw vriend erkend dat de lijst gaat over schulden die hij heeft ten opzichte van u, en dat hij deze schulden zal afbetalen? Als dit ook vermeld staat op de lijst, sta je inderdaad héél sterk en is dit document in principe voldoende om de terugbetaling te eisen.

Maar zoals Leen zegt: als hij terug naar Spanje gaat, ga het je veel geld kosten om uw geld daar te recupereren (of dit te proberen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lien78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2017 21:46

Het is een oplijsting met op het laatste blad hetvolgende:
ik XXXX geboren XXX met ID nummer xxx erken dat ik een schuld heb aan mevrouw XXX voor een totaal van XXX euro.
De lening zal ik maandelijks blijven terugbetalen, de rest van de schuld zal ik naar vermogen terugbetalen

en eronder onze namen + kopie van beide id kaarten + handtekeningen
+ eronder bovenstaande nogmaals vertaald in het spaans.

Met vriendelijke groeten

Lien

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2017 10:47

Dan beschik je inderdaad over een geldige schulderkentenis, waarbij echter wel de modaliteiten voor terugbetaling niet héél erg duidelijk zijn. "Naar vermogen" is zeer vatbaar voor interpretatie.

Uw grootste probleem blijft echter het risico dat hij naar Spanje vertrekt, denk ik. Om daar uw schuld te gaan terugvorderen, dat wordt een héél gedoe. Mogen we weten over welk bedrag het bij benadering gaat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lien78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2017 13:31

Beste
Het gaat over best wel een bedrag. Om en nabij de 28.000 in het totaal

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2017 13:50

Als ik het goed begrijp, betaalt uw ex nog altijd netjes af zoals beloofd? In dat geval kan je op dit moment weinig beginnen, buiten hopen dat hij niet naar Spanje vertrekt en dan stopt met betalen... Je zou dan alsnog kunnen procederen tegen heb, maar het maakt de zaak dan wel héél moeilijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lien78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 okt 2017 14:43

Ja tot nu toe betaalt hij mooi elke maand wat ie moet betalen... maar je snapt wel dat ik met de schrik zit dat ie inderdaad van de ene dag op de andere weg is en stopt met betalen....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 okt 2017 15:02

Terechte schrik, maar veel kan je daar momenteel niet aan doen. Je hebt een getekende schulderkentenis, meer kan je niet doen, momenteel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lien78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 okt 2017 09:41

ok bedankt voor de antwoorden

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 11 okt 2017 17:46

"Naar vermogen" zou ik toch laten aanpassen.. dat is veel te ruim imo.

Als ik morgen €10.000 netto per maand heb, en ik draai er €10.000 door, dan kan ik "naar vermogen" niets terug betalen. Maar ik veronderstel dat dat niet de bedoeling is..

Het lastige zal inderdaad zijn de centen te recuperen in het buitenland, hoewel men een Belgisch vonnis (in principe..) wel kan laten uitvoeren in Spanje.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 11 okt 2017 18:15

Maar hij betaald af ...staat daar een mededeling bij als verantwoording voor de betaling?
Dan zit ze qua bewijzen weer een stuk beter voor de rest zie @Fortuin #11

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”