echtscheiding en collectieveschuldbemiddeling

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

echtscheiding en collectieveschuldbemiddeling

#1 , 28 sep 2017 19:59

Beste,

ik ben gescheiden van mijn ex vrouw en 7maanden voor dat we begonnen te scheiden ben ik in collectieve schuldbemiddeling gegaan.

nu is mijn vraag: hoe zit het met al mijn schulden die in de arbeidsrechtbank opgenomen geweest zijn ?

als mijn ex vrouw schulden afbetaald, moet ik haar dan de helft terug betalen na het einde van mijn collectieve schuldbemiddeling ?

Hoe zit het als ik klaar ben met de schuldbemiddeling en alles zelf heb betaald ?
kan ik dan haar de helft laten terug betalen ?

kan zij mij dwingen de schulden te betalen die zei ondertussen heeft betaald na mijm collectieve ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 28 sep 2017 20:09

Als je gehuwd was in het wettelijke stelsel dan zijn de schulden gemeenschappelijk tenzij ze ge-erfd waren of er reeds waren voor jullie trouwden. De schuldeiser haalt natuurlijk het geld waar het is (bij bv leningen afgesloten op 2 namen) maar de benadeelde kan de helft terugvorderen (via de rechtbank)

Als er geen geld is bij de andere partij zijn er dan weliswaar vorderingen doch geen betaalmogelijkheid: een kei kan je niet stropen.

Als je wettelijk samenwoonde is dit in principe met scheiding van goederen. Dus de bron van de schulden te bekijken om te bepalen of ze gemeenschappelijk dan wel individueel is.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”