Hypothecair krediet op 2 namen zetten

jeroen82
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hypothecair krediet op 2 namen zetten

#1 , 28 sep 2017 16:28

Beste,
momenteel ben ik alleen eigenaar van een woning.
In 2014 heb ik hiervoor een hypothecair krediet afgesloten.
Nu heb ik een vriendin leren kennen en deze zou zich voor 50 % willen inkopen in de woning.
Hiervoor dient ze een lening aan te gaan.

De vraag is nu of het volgende mogelijk is:
Mijn huidige lening verhogen met het bedrag dat zij wil lenen en deze dan op onze beide namen zetten.
Heb ik hierbij een nadeel?
Geniet ik dan nog van de voordelige woonbonus?

Ter info: de intentie is ook om wettelijk samen te wonen.
bijkomend vraagje is trouwen miss niet financieel voordeliger op vlak van notariskosten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 sep 2017 18:34

U verkoopt 50 % van de woning aan uw vriendin. Deze gaat daarvoor een lening aan, waarmee ze u betaalt. U betaalt de helft van de lening terug aan de bank. Ieder is dus voor 50 % eigenaar, met elk een hypothecaire lening. U behoudt en zij bekomt het recht op woonbonus.
Uw vriendin betaalt de normale registratierechten voor aankoop ( 10 %) en lening. U kan een deel recupereren.
Dit zie ik mogelijk in deze situatie.Deze constructie is hetzelfde voor gehuwden of samenwoners.
Wat nog al eens gebeurt bij gehuwden is het volgende : de eigenaar van de woning brengt de woning -en de lening -in de gemeenschap, zodat de partner mede-eigenaar wordt. Hierdoor kan ook de lening op de twee gezet worden. In de akte wordt tevens bepaald tegen welke voorwaarden de woning terug gaat bij eventuele beëindiging van de relatie. Kostprijs : zo'n 300 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”