lening herzien of niet?

s4r4h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

lening herzien of niet?

#1 , 18 sep 2017 15:59

Na te veel slapeloze nachten richt ik me tot dit forum om hopelijk wat meer inzicht te krijgen.
Mijn probleem is het volgende: wij zijn aan het bankshoppen voor een voordeliger hypothecair krediet.
We lenen momenteel aan 3,6%. Een bank geeft ons nu 1,95%. De duurtijd van onze lening bedraagt nog 18 jaar, we zullen over deze periode dan ook 20.000 euro minder interest betalen - 6000 euro kosten die we mee zullen lenen: blijft nog 14.000 euro over. Interessant aanbod dus.
Nu zijn we van plan om binnen afzienbare tijd een andere woning te kopen, laat ons zeggen: twee jaar. Is het dan nog wel de moeite om nu nog onze lening tegen die betere rente te laten overnemen: we betalen hier wel 6000 euro voor en bij de aankoop van een ander huis horen ook weer kosten.
Nu ben ik min of meer op de hoogte van het bestaan van de mogelijkheid tot een zgn pandwissel. Wat in dit geval wel interessant kan zijn: onze nieuwe lagere rente nemen we immers mee. MAAR, zou de rente op twee jaar tijd zo fel kunnen stijgen? Maw, laten we alles beter zoals het is en zien we binnen twee jaar wel weer? Niemand heeft een glazen bol, natuurlijk, wat betreft het stijgen of dalen van de rente, maar ik ben benieuwd naar wat jullie eventueel zouden doen en of ik misschien iets over het hoofd zie....

Alvast bedankt op voorhand!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 18 sep 2017 16:05

Een herfinanciering kan je best bij je eigen bank vragen : dan bespaar je alvast nieuwe notariskosten. reken je zelf ook niet rijk. Als je die 6000 € mee leent meot je niet enkel 6000 € rekenen, maar ook de intrest op die 6000 € gedurende de ganse looptijd. (7119,30 €)
Niemand heeft een glazen bol. Alleen is de kans groter dat de rente binnen 2 tot 3 jaar hoger zal zijn dan vandaag. Rente volgt doorgaans met enige vertraging de economische groeicycli; De beurzen lopen dan weer voorop. Vandaag zijn de beurzen al 2 volle jaren in bloei. De tewerkstelling groeit overal, werkloosheid neemt af, inflatie stijgt licht. ik zou dus persoonlijk die 2 jaar niet afwachten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

s4r4h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2017 16:25

Bedankt al voor je reactie!
Helaas kunnen we bij onze huidige kredietverstrekker niet terecht voor een herziening: zij stoppen ermee (sociale kredietmaatschappij).

Rente zal wss wel stijgen, dat denk ik ook (hoewel: situatie in Noord Korea...), maar eerder gestaag, toch? Een bank bood ons om die reden zelfs aan een deel met variabele rente te nemen...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2017 16:34

Verlies bij het opmaken van het totale plaatje, ook niet de kosten van de schuldsaldoverzekering uit het oog. Een verschil in premie hierin, kan ook een slok op een borrel schelen. Toen wij gingen "shoppen" voor een lening, heeft de kostprijs van de schuldsaldoverzekering de doorslag gegeven bij de keuze tussen twee banken, waarbij de bank met de iets hogere rentevoet, maar veel goedkopere SSV onze voorkeur wegdroeg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

s4r4h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2017 16:47

Dat is idd zo, Gebruiker21, daar houden we zeker rekening mee!

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 18 sep 2017 18:46

Verlies bij het opmaken van het totale plaatje, ook niet de kosten van de schuldsaldoverzekering uit het oog. Een verschil in premie hierin, kan ook een slok op een borrel schelen. Toen wij gingen "shoppen" voor een lening, heeft de kostprijs van de schuldsaldoverzekering de doorslag gegeven bij de keuze tussen twee banken, waarbij de bank met de iets hogere rentevoet, maar veel goedkopere SSV onze voorkeur wegdroeg.
Euh !

Mag ik aannemen dat er al een schuldsaldoverzekering bestaat? Dan kan die perfect dienen, mits eventueel iets te verhogen. Houd hiermee ook rekening bij de kostenvergelijking. De nieuwe kredietverstrekker doet hier geen nadeel bij, maar ze moeten natuurlijk akkoord gaan...

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 19 sep 2017 08:22

Heb je al nagegaan of een pandwissel uberhaupt mogelijk is ? Al bij de (nieuwe) kredietverstrekker gehoord wat de voorwaarden zijn ? En is de lening voldoende om het volgende huis te betalen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

s4r4h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2017 11:29

We hebben idd al een ssv. Nieuwe kredietverstrekker verhoogt de rente met 0.75 als we de ssv niet bij hen nemen ;)
(of ssv aan 50% elk en dan ook brandverzekering bij hen. Maar wij opteren voor 100% ssv) en ja, hun ssv is veel duurder, omdat ze loopt over de ganse duur van de kredietlening...
in elk geval: wat een gecijfer, zeg!! Toch ni evident allemaal voor ne gewone werkende mens...
Pandwissel is mogelijk, we zullen wel geld moeten bijlenen..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2017 11:37

We hebben idd al een ssv. Nieuwe kredietverstrekker verhoogt de rente met 0.75 als we de ssv niet bij hen nemen ;)
(of ssv aan 50% elk en dan ook brandverzekering bij hen. Maar wij opteren voor 100% ssv) en ja, hun ssv is veel duurder, omdat ze loopt over de ganse duur van de kredietlening...
Voila, point proven wat de SSV betreft... Het is inderdaad wat gereken, maar excel is daar uw vriend, hé. Maak een rekenbladje waar je alles in kaart brengt en de totalen kan bereken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 21 sep 2017 12:22

Nu ja, wat is, dat is.

Noteer, en becijfer : de bestaande SSV (goedkoper !) kan u naast de andere behouden om toch aan 100% dekking te komen. Kost iets extra, maar daarom becijfer je het ook. Het is in elk geval een extra veiligheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 sep 2017 13:35

Nu ja, wat is, dat is.

Noteer, en becijfer : de bestaande SSV (goedkoper !) kan u naast de andere behouden om toch aan 100% dekking te komen. Kost iets extra, maar daarom becijfer je het ook. Het is in elk geval een extra veiligheid.
Is ook een mogelijkheid. Momenteel zijn wij ook "oververzekerd" wat SSV betreft, aangezien we bij onze vorige SSV een stuk in éénmalige premie betaald hadden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”