Overtreding koppelverkoop hypothecaire lening?

Thimios
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overtreding koppelverkoop hypothecaire lening?

#1 , 08 sep 2017 09:50

Beste forumbezoekers,

Ik las het volgende op de website van Keytrade in de FAQ (https://www.keytradebank.be/nl/support/faq):

"Is een schuldsaldoverzekering verplicht?
Ja, een schuldsaldoverzekering is verplicht als je bij Keytrade Bank een hypothecair krediet afsluit. Wij kozen Cardif als preferente partner vanwege hun erg competitieve aanbod, maar je bent vrij om een andere verzekeraar te kiezen. Dat heeft geen invloed op je rentevoet. In sommige uitzonderlijke gevallen kun je een hypothecair krediet aangaan zonder schuldsaldoverzekering (als je bijvoorbeeld een andere zekerheid kunt voorleggen). Stuur in dat geval ons een email naar ..."

Is dit wettelijk? Ten eerste dacht ik dat koppelverkoop bij hypothecaire leningen verboden was, en dat enkel gebundelde verkoop nog is toestaan waarbij men dan eventueel een korting krijgt bij het samen aankopen van verschillende producten. Ten tweede dacht ik ook dat een schuldsaldoverzekering geen verplichte verzekering meer is? Dit terwijl men hier achter een 'andere zekerheid' vraagt om de voorwaarde te schorsen.

Ben ik verkeerd geïnformeerd?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2017 10:21

Is dit wettelijk?
Ja, een bank mag zelf de voorwaarden bepalen waartegen zij u een lening willen aanbieden. Zolang ze daarbij niet discrimineren, is er geen probleem.
Ten eerste dacht ik dat koppelverkoop bij hypothecaire leningen verboden was
Dit is geen koppelverkoop. Ze stellen immers dat u zelf mag kiezen waar u uw schuldsaldoverzekering aflsuit!
Ten tweede dacht ik ook dat een schuldsaldoverzekering geen verplichte verzekering meer is?
Neen, je hoeft juridisch gezien geen schuldsaldoverzekering te hebben, maar een bank hoeft jou ook geen lening toe te staan. Als een bank zegt: "Je krijgt van ons een lening, maar in ruil willen we wel dat je een schuldsaldoverzekering afsluit." dan is dit hun goed recht. Ze verplichten jou ook niet om deze verzekering af te sluiten. Als je dit niet wenst, doe je dat niet, maar dat heeft dan als gevolg dat je naar een andere bank zal moeten stappen voor uw lening. Niets mis mee...
Dit terwijl men hier achter een 'andere zekerheid' vraagt om de voorwaarde te schorsen.
Het spreekt voor zich dat een bank toch enige zekerheid wenst dat de lenign wordt terugbetaald, ook als (één van) de schuldenaar(s) zou komen te overlijden.
Ben ik verkeerd geïnformeerd?
De informatie die u hebt is correct, maar u interpreteert het verkeerd. In bovenstaand geval is helemaal geen sprake van koppelverkoop.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 08 sep 2017 22:25

Een schuldsaldoverzekering kan perfect een contractuele verplidhting zijn in het kader van risico-analyse van een dossier. Een bank wil bij een overlijden niet betrokken worden bij nalatenschapsproblemen. Evenmin is het imago gewijs leuk om een weduwe met kinderen uit huis te zetten in kader openbare verkoop. Vandaat de verwijzing naar 'andere waarborg'. Als u bvb beleggingen heeft die in pand genomen kunnen worden zal er geen SSV nodig zijn.
Net zo goed zal een kredietverlener ook eisen dat er een brandverzekering is. Evenmin wettelijk verplicht maar een bank kan ook moeilijk een uitgebfand pand ten gelde maken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”