gebruik kinderbijslag bij schuldbeheer

baguetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

gebruik kinderbijslag bij schuldbeheer

#1 , 08 sep 2017 09:14

Mijn vriendin is oma van 2 kinderen van 5 en 8 jaar. haar zoon, vader van de kinderen, is 5 jaar geleden overleden.
De moeder van de kinderen staat onder toezicht van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling en heeft schuldbeheer bij het OCMW.
Mijn vriendin staat in voor de opvang van de kinderen volgens een uitgewerkt plan, maar draagt tevens de kosten voor voeding, vrije tijd, schoolmateriaal, kledij en meer.
Het OCMW weigert echter om de extra kosten te vergoeden, terwijl het kindergeld aangewend wordt voor de terugbetaling van schuldeisers en een snoepreisje naar Kroatië.
Mijn vriendin zelf leeft van een bestaansminimum en kan de lasten niet dragen. Moet kinderbijslag niet prioritair besteed worden aan de kinderen? Hoe kunnen we dit probleem oplossen?

Met dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 sep 2017 09:33

Van zodra de collectieve schuldenregeling toelaatbaar verklaard wordt, ontvangt de schuldenaar zijn inkomsten niet meer, deze worden met inbegrip van vakantiegeld en kindergeld doorgestort aan de schuldbemiddelaar die dan aan de schuldenaar een leefgeld toekent.

http://elfri.be/het-verruimde-leefgeld- ... enregeling
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

baguetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2017 09:39

OK. dat was me al duidelijk, maar hoe kan de oma van de kinderen aanspraak maken op een billijke vergoeding?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 08 sep 2017 09:52

Dat zal ze moeten bespreken met de bemiddelaar, zo niet even haar licht opsteken bij de griffie van de arbeidsrechtbank.
Dit zal afhangen van haar inkomen en schulden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

baguetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2017 14:09

mijn excuses, maar ik ben leek in de materie. waarom de arbeidsrechtbank? de oma is gepensioneerd en de moeder is werkloos vanwege verslavingen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 sep 2017 14:19

Discussies mbt het leefloon kunnen beslecht worden in overleg met de bemiddelaar, na tussenkomst van een advocaat, desnoods middels tussenkomst van de arbeidsrechtbank.

http://elfri.be/collectieve-schuldenregeling-leefgeld
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 08 sep 2017 14:19

Omdat collectieve schuldenregeling een bevoegdheid is van de arbeidsrechtbank.

baguetje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 sep 2017 16:41

Dank voor de antwoorden.
Veel duidelijkheid verschaffen ze jammer genoeg niet. Leefloon en kinderbijslag zijn wettelijk 2 aparte dingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 sep 2017 16:46

. Leefloon en kinderbijslag zijn wettelijk 2 aparte dingen.
Als je vriendin de kosten betaald voor het onderhoud en voeding, vraag je vriendin om de kinderen daar te laten wonen zolang het CSR loopt, dan kan zij het kindergeld op haar naam ontvangen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”