Borg hypotheeklening

Dirk3680
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Borg hypotheeklening

#1 , 06 sep 2017 11:18

Kan ik mij borg stellen voor de hypothecaire lening die onze dochter wil aangaan met het appartement waarvan ik eigenaar ben maar waarover mijn moeder vruchtgebruik heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 06 sep 2017 12:23

Beste :

Dat is geen borgstelling pur sang maar een hypothecaire borg.
Dat kan enkel indien zowel u als uw moeder daarvoor tekenen.

Vraag die zich stelt : wat is het probleem?

Ofwel is het probleem een gebrek aan terugbetalingscapaciteit : met ander woorden : de afbetaling is te hoog in verhouding tot het inkomen. Indien dat het element is dat voor problemen zorgt is een bijkomende hypothecaire borg geen oplossing want het verhoogt de terugbetalingscapaciteit niet.

Ofwel is het probleem dat de quotiteit te hoog is : banken lenen doorgaans max 100 % van de aankoopprijs (en liefst max 80 %). dat euvel kan je theoretisch opvangen door een tweede pand in hypotheek te geven.

MAAR : de meeste grootbanken en ook de correcte kleinere banken gaan zelden mee in dergelijk verhaal. Derden betrekken in een kredietconstructie is zelden een goede oplossing en zorgt voor problemen. Eeen bank vindt het echt niet leuk om een bejaarde dame uit haar huis te zetten omdat de kleindochter in gebreke zou blijven.

De wetgeving laat trouwens borgstellingen 'om niet' niet meer toe. dat zijn borgstellingen (verschillend van hypothecaire borg) waarbij de borgsteller geen economisch belang heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”