leefloon met budgetbeheer

Dimitri889
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

leefloon met budgetbeheer

#1 , 02 sep 2017 08:23

Hallo iedereen,

Ik ben een alleenstaande vader met 2 kinderen , aangezien de moeder niet naar de kinderen omkijkt zijn bij mij te laste !

Ik geniet nu van een leefloon en zit in budgetbeheer om de hoge kosten te drukken van men dochtertje met een inmuunziekte.

Men vader is in April onverwachts overleden en ik erf een 15.000€ en dat is allemaal aangegeven bij het OCMW dit verandert niks aan men leefloon

Nu had men zus de motor van mijn vader verkocht met onze toestemming , nu was ik gisteren in gesprek met haar , en ze zag hoe schrijnend mijn situatie is.

Ik moet met 178 € toekomen voor 2 weken , daar moet ik kledij mee kopen schoenen en het hele assortiment, voor mezelf en de kinderen uiteraard en de huishoudelijke spullen.

Men zus stelde dus voor om de 307 € een deel van een verkochte motor van men overleden vader. Om dit dan maar door mijn vader zijn 4 kinderen te splitsen zodat ik keldij kon kopen voor men kinderen. En natuurlijk ook nieuw schoenen.
Dit heb ik dus gedaan ook!

Men zus heeft het geld op mijn afnamerekening gestort en ben gaan winkelen voor de kinderen, er is geen euro in mij gestoken.. want de kindjes komen natuurlijk op de eerste plaats.

Nu heeft mijn budgetbeheerder gezien dat ik idd dit geld heb gestort gekregen op mijn afnamerekening.

Een week ervoor moest ik 120€ inschrijvingsgeld betalen voor mijn opleiding , dit heb ik via een steun van het OCMW gekregen. Ik had dus totaal nog geen weet van de 307€ die men zus me wou geven.

Nu belde gisteren de budgetbeheerder en die zei dat hij mij volledige leefgeld wil inhouden , ik snap zijn reactie en had dit misschien eerst met hem moeten bespreken ,maar aangezien ik me altijd aan de afspraken houd heb ik hier totaal geen rekening meegehouden.

Nu zegt mijn budgetbeheerder dat ik maar creatief moet zijn om te zien dat ik aan geld kom. Terwijl er op mijn rekening voldoende heb staan op mijn leefgeld wel uit te betalen.

Hij is vooral op zijn tenen getrapt , omdat ik dit niet met hem besproken heb gehad en ergens snap ik het ook wel.

Maar dit geld was van men vader en men broer en men 2 zussen zijn akkoord gegaan dat dit dan ook exclusief naar de kinderen ging. Ze lopen er nu netjes bij in de kledingmaat waar ze in horen te lopen. en wil me totaal niet schuldig voelen , omdat ik hen dit heb gegeven

Nu zegt hij dat hij dat maandag met zijn verantwoordelijke moet bespreken voor een eventuele sanctie. Met het voorstel mijn leefgeld intrekken, dus niet het leefloon.

Ik heb mijn zijn verantwoordelijke gemaild , en.mijn situatie uitgelegd , tot heden nog geen antwoord. Elke euro is naar die kinderen gegaan , kledij 2 paar schoenen. Alles naar de kinderen zo zou men vader het gewild hebben zeggen men broer en zussen ook.

Kan mijn budgetbeheerder dit zo maar maken ? Ik heb ook zijn verantwoordelijke de vraag gesteld op budgetbeheer te stoppen , ik zit er tenslotte vrijwillig bij ! En heb inderdaad die steun gehad voor dat ik wist dat ik een stuk erfdeel kreeg van men zus voor de kledij van de kinderen.

Een kind kost geld , maar daar toonde die maar weinig begrip voor! Ik heb de vraag gesteld voor de stopping met de samenwerking met hem, omdat hij totaal geen begrip toonde , ik zou het geld opgebrats hebben enzo..

Ik heb geen schulden en volg een opleiding. Alles tips en daar zijn welkom.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2017 11:08

U kan inderdaad zelf het budgetbeheer stopzetten middels een brief aan uw dossierbeheerder.

Dimitri889
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2017 07:08

U kan inderdaad zelf het budgetbeheer stopzetten middels een brief aan uw dossierbeheerder.
En wat hoort er dan in die brief te staan ? En kan hij dat maken om zomaar het leefgeld in te trekken ?

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2017 10:43

Dimitri schreef:
> En wat hoort er dan in die brief te staan ?

Schrijf gewoon dat u de budgetbegeleiding wenst stop te zetten, omdat u in staat bent zelf uw financiële belangen te behartigen.

Dimitri schreef:
> En kan hij dat maken om zomaar het leefgeld in te trekken ?

Dat kan, naargelang het soort inbreuk (art. 30 Leefloonwet). Daartegen kan men wel in beroep gaan bij de arbeidsrechtbank (art. 580 Ger. W.)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 sep 2017 11:14

Budgetbeheer is volledig vrijwillig, jij beslist zelf als je wil stoppen.
Als je een leefloon ontvangt en je krijgt extra inkomsten kan OCMW u leefloon inhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dimitri889
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2017 16:20

Budgetbeheer is volledig vrijwillig, jij beslist zelf als je wil stoppen.
Als je een leefloon ontvangt en je krijgt extra inkomsten kan OCMW u leefloon inhouden.
Ik heb niet echt bepaald een inbreuk gedaan gedaan. Het gaat niet over het leefloon maar het leefgeld dat ik om de 2 weken krijg dat wil die intrekken

Dimitri889
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 sep 2017 16:46

Dimitri schreef:
> En wat hoort er dan in die brief te staan ?

Schrijf gewoon dat u de budgetbegeleiding wenst stop te zetten, omdat u in staat bent zelf uw financiële belangen te behartigen.

Dimitri schreef:
> En kan hij dat maken om zomaar het leefgeld in te trekken ?

Dat kan, naargelang het soort inbreuk (art. 30 Leefloonwet). Daartegen kan men wel in beroep gaan bij de arbeidsrechtbank (art. 580 Ger. W.)
Ik heb geen inbreuk gedaan op het leefloon wet , ik heb gewoon iets niet met hem besproken en wil men wekelijks geld intrekken , kan dat zomaar ?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”