winwinlening - "op eerste verzoek vervroegd opeisbaar stellen" - hoe?

KatyT
Topic Starter
Berichten: 8

winwinlening - "op eerste verzoek vervroegd opeisbaar stellen" - hoe?

#1 , 29 aug 2017 13:49

Ik heb als particuliere kredietgever een winwinlening uitgegeven. Nu is de kredietnemer blijkbaar niet meer in staat deze terug te betalen.
Een van de vereisten om recht te hebben op een eenmalig belastingskrediet van 30% op de hoofdsom die is verloren gegaan is:
"de kredietgever heeft de Winwinlening opeisbaar gesteld"

Wat houdt dit in de praktijk in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2017 15:05

Ik heb als particuliere kredietgever een winwinlening uitgegeven.

Dus u Heeft zelf bank gespeeld???
"de kredietgever heeft de Winwinlening opeisbaar gesteld"
Bank eist dit bedrag in zijn geheel op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 29 aug 2017 17:43

Ik heb als particuliere kredietgever een winwinlening uitgegeven.

Dus u Heeft zelf bank gespeeld???
"de kredietgever heeft de Winwinlening opeisbaar gesteld"
Bank eist dit bedrag in zijn geheel op.
Dit kan perfect als particulier en wordt aangemoedigd door de overheid in de vorm van fiscale aftrekbaarheid, en de mogelijkheid in geval van wanbetaling een gedeelte van het uitgeleende geld te recupereren in de vorm van een eenmalig belastingkrediet ten bedrage van 30% van de uitstaande lening.

Wanneer de kredietnemer in faillissement is gegaan, en de uitstaande win win lening is in het passief opgenomen, dan is dit reeds voldoende.
Indien bovenstaande niet het geval is (bijvoorbeeld geen faillissement ingediend) dan moet er, net zoals een bank zou doen, na een aantal maanden achterstand (meestal 3) het volledige bedrag opgeëist worden bij de kredietnemer.

Hoe je dit laatste moet doen ga je best eens voor langs bij het PMV.
http://www.pmv.eu/nl/onze-missie

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”