Ex partner schuldbemiddeling

Jona444
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ex partner schuldbemiddeling

#1 , 26 aug 2017 15:31

Hallo

Ik heb een vraag en ik zal de situatie even kort schetsen.

Ik heb samen een lening met mijn ex vriendin (niet samenwonende, niet getrouwd). Dit is een hypothecair krediet dat slaat op de aankoop van een handelspand. Sinds wij uit mekaar zijn betaal ik alles (lening, KI, kosten syndicus, etcetera). Er zijn tot op heden geen betaalachterstanden op het pand aangezien ik alles zelf betaal. Mijn ex heeft veel schulden waardoor zij sinds enige weken in schuldbemiddeling zit. Dit is een onhoudbare situatie voor mij en het handelspand staat dan ook reeds een twee maanden te koop. Wel zijn we op papier overeengekomen dat de opbrengst van de verkoop naar mij gaat aangezien ik hier al €13000 heb voor betaald sinds wij uit mekaar zijn. Ik heb geprobeerd de lening enkel op mijn naam te krijgen maar dat ging niet voor de bank aangezien ik te weinig inkomsten kan bewijzen en de kosten niet kan betalen dat dit met zich meebrengt.

Vandaag ben ik achter een aangetekend schrijven geweest waar ik niet veel van begrijp:

Ik citeer;


Geachte heer,

betreft: uw verichting op afbetaling

Bijgevolge de toelating tot de collectieve schuldenregeling dd 03-08-2017 van mevrouw X, hebben wij zonder opzeggingstermijn een einde gemaakt aan de faciliteiten die werden toekend aan mevrouw.

Conform art.29 van de Wet op het consumentenkrediet stellen wij het totale bedrag van onze schuldvordering opeisbaar op datum van 2 augustus 2017.

Deze is als volgt samengesteld:
¨
Kapitaal 1.812.49
Intresten 1.73
Boetes 181.25

Gelieve uw storting uit te voeren op rekening Y met als referentie Z.

Indien deze verbintenis niet onmiddellijk geregaliseerd wordt, zullen wij de nodige maatregelen treffen voor de invordering van onze schuldvordering.

Wij maken hierbij uw dossier over aan de afdeling LSIC geschillen, Marnixlaan 24 te Brussel.
Gelieve u tot hen te wenden voor het verdere beheer van uw dossier.


Ik begrijp niets van deze brief. Op de lening zijn geen achterstallen, integendeel, ik betaal de helft van mijn ex partner al 1.5 jaar af.
Wat bedoeld men de 'faciliteiten stopzetten toegezegd aan mevrouw''?

Waarom eist de bank 1995.47 euro van mij desondanks de lening netjes wordt afbetaald?


Met vriendelijke groeten
Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2017 15:40

IK denk volgens het klein bedrag dat dit over een krediet kaart gaat, waar je ooit borg heeft voor getekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jona444
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2017 17:43

Het gaat hem over €2000.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2017 20:30

Het gaat hem over €2000.
Voor dit bedrag kan het over een krediet kaart gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 26 aug 2017 20:38

Maar kan het kloppen dat het een kredietkaart betreft?
Hoe komt het dat die niet mee is opgenomen in de CSR? Kan u daar een kopie van bekomen en eens zien of deze kaart ook in de CRS is opgenomen.


Als u borgsteller bent - ook dit contract eens héél goed nalezen.
En zorgen dat de kredietkaart in uw aanwezigheid in stukjes wordt geknipt.

Uiteraard gezien dit schulden zijn na de CRS dit ook melden aan de schuldbemiddelaar - u wordt nu schuldeiser na de CRS.
Best eens met de bemiddelaar bellen / schrijven en ex in gebreke stellen.

Jona444
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2017 22:49

Hallo

Het kan zeker niet gaan over een kredietkaart aangezien we die niet hebben.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#7 , 26 aug 2017 23:26

Beste

Het gaat in elk geval over een consumentenkrediet (dus niet over de hypothecaire lening)
Dat kan gaan om een kortlopend krediet (lening op afbetaling), een debetstand op zichtrekening of inderdaad een kredietreserve op een kredietkaart.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jona444
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 aug 2017 12:49

Er is inderdaad enkele jaren geleden een lening afgesloten voor renovatiewerkzaamheden.
Deze lening loopt nog steeds. Maar de aflossing is 150 euro per maand. Die 2000 euro zal het nog af te lossen kapitaal zijn. De vraag is waarom ik dit nu opeens in 1 keer
Moet betalen terwijl de afspraak was dit maandelijks af te lossen. De aflossing afbetalen per maand was de afspraal en deze heb ik niet geschonden.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#9 , 27 aug 2017 21:49

Lees je algemene voorwaarden. Er wordt ook tot opzeg overgegaan bij bvb faillissement of CSR
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”