Onderhandse lening

Timmm3
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onderhandse lening

#1 , 14 aug 2017 17:22

Beste,

3 jaar geleden heb ik een aanzienlijk bedrag geleend aan iemand uit mijn kennissenkring, dit bedrag werd door omstandigheden nooit terugbetaald ie er werden nooit maandelijkse stortingen gedaan. Nu is de relatie verzuurd en wil ik bedrag laten invorderen. Bij de onderhandse leningovereenkomst heb ik ook een overeenkomst van loonafstand laten tekenen. Gezien de persoon nu weigert om te starten met maandelijkse aflossingen wat is de procedure die ik moet volgen om die loonafstand te laten inroepen zodoende ik elke maand direct via loon van die persoon een terugbetaling van de lening kan laten uitvoeren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 14 aug 2017 17:28

Je zal hem eerst met een AS in gebreke moeten stellen, nadien kan je naar de rechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Timmm3
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2017 18:11

Ik neem AS ik zelf kan doen maar beter via advocaat ?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 14 aug 2017 18:21

Behalve om te kunnen dreigen met voor de doorsnee persoon moeilijke woorden, zie ik geen enkele reden waarom je een AS door een advocaat zou laten opstellen in dit geval.
Gewoon die persoon herinneren aan je overeenkomst, en een uiterste termijn stellen, meer hoeft dat niet te zijn in je Aangetekend Schrijven.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 14 aug 2017 19:51

U hebt indien ik het goed begrijp zelf een onderhandse akte van loonoverdracht opgesteld die onderscheiden is van de leningsakte en die getekend werd door de schuldenaar? Dat is niet bepaald gebruikelijk en aangezien u niet vertrouwd lijkt met de volgende stappen vrees ik dat de kans niet onbestaande is dat daar iets aan hapert.

Ik veronderstel dat met de leningsovereenkomst alles in orde is. Indien correct is de eerste zaak om na te kijken: voldoet uw akte van overdracht aan de vormvereisten voorgeschreven door de wet op de loonbescherming? (Art. 28 en volgende)? Zorg dat u daar zéér zeker van bent. De te volgen procedure staat daar beschreven. Let op: strikt na te leven, of grote problemen.

Vooreerst dient u echter een aangetekend schrijven te zenden met een ingebrekestelling en het bevel om over te gaan tot betaling, niet nodig daarvoor naar een advocaat te gaan. Weet wel dat de schuldenaar mits een eenvoudige brief, verzonden binnen de 10 dagen nadat u te kennen hebt gegeven te willen overgaan tot de overdracht, zich kan verzetten. Dan zal u bij de vrederechter dienen langs te gaan; dat kan u in theorie zelf doen doch ik zou u adviseren beroep te doen op een advocaat.

Alternatief: na ingebrekestelling gewoon een rechtszaak beginnen om uw centen terug te eisen, na afloop beschikt u over een uitvoerbare titel indien alles goed liep. Dan is weigeren in hoofde van de schuldenaar geen optie meer en kan loonbeslag gelegd worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”