Hypothecair krediet overnemen door nieuwe partner

TomVereecken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee
Locatie: Kruibeke

Hypothecair krediet overnemen door nieuwe partner

#1 , 08 aug 2017 09:43

Beste,

Ik ben 3 jaar geleden gescheiden van mijn ex-vrouw waarbij ik eigenaar ben van de woning (notarieel geregeld). Wij hebben een zware hypothecaire lening op de woning waardoor ik mijn ex-vrouw niet van de lening krijg. Zij heeft al een tijdje een nieuwe partner en willen verbouwingen doen maar zij kan niets lenen owv hypotecaire borgstelling bij mij.
Nu ben ik ook al een tijdje samen en is er een mogelijkheid dat mijn vriendin (wij wonen wettelijke samen) deze hypothecaire lening kan overnemen? Hoe gaat dit concreet in zijn werk? Want als zij op de lening komt lijkt het me logisch dat zij ook 40% van het huis krijgt (60%-40% geschreven bij mijn ex-partner). Huis en hypothecair krediet zijn twee verschillende dingen...

Bedankt alvast voor de mogelijke antwoorden en info

mvg

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2017 10:01

Eerst met de bank gaan praten want het zijn zij die het voor het zeggen hebben.

En dan zal de bank als men dit goedkeurt het bij de notaris brengen.

Meer kan je niet doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 aug 2017 10:21

Zware kosten, lowie.
Beste oplossing : terug trouwen en huis in gemeenschap brengen. Die kosten voor huis en lening zijn beperkt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

TomVereecken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee
Locatie: Kruibeke

#4 , 08 aug 2017 10:30

Bedankt voor de reacties alvast!

mvg

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 08 aug 2017 11:25

Die procedure kan in elk geval. het gaat hier enerzijds om een tenlasteneming en anderzijds een solidarisatie. In het eerste wordt afscheid genomen van uw ex als kredietnemers, in het tweede in ruil uw nieuwe partner opgenomen als medekredietnemer. Wat de bank betreft is dit in de feiten een nieuw kredietonderzoek waarbij men zal nagaan wat de impact op terugbetalingscapaciteit zal zijn als men de ene kredietnemer door een andere vervangt. Als hun inkomen gelijkaardig is en de nieuwe partner geen andere noemenswaardige lasten heeft, zou dat moeten lukken. het lijkt me inderdaad evident dat zij ook mede-eigenaar wordt van de woning. De woning in de gemeenschap brengen is op zich de goedkoopste oplossing. Tegelijk geef je daardoor echter een stuk 'eigen vermogen' weg (verschil tussen waarde woning en uitstaande schuld/2) Quid als deze relatie ooit zou eindigen? Dus toch wel even met notaris bespreken zodat zij voor de correcte verhouding mede-eigenaar wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 aug 2017 12:21

De inbreng van de woning moet via notaris gaan. In die akte wordt gewoonlijk ineens vermeld wat de condities zijn bij scheiding,want de eigenaar moet zijn woning terug krijgen.
Ik dacht datde banken tegenwoordig geen lening meer geven aan iemand die geen (mede-) eigenaar is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#7 , 09 aug 2017 00:00

Wanton

Wetgeving voorziet dat er een 'economisch belang' moet zijn. gegeven het feit dat dit de gezinswoning wordt is er een duidelijk 'economisch belang' en zou dat mogen. Maar het geniet effectief de voorkeur dat mevrouw mede-eigenaar wordt. Anders kan ze ten andere geen fiscaal voordeel genieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 09 aug 2017 10:04

Ik zou mevrouw toch de raad geven alleen mee te tekenen voor de lening als ze mede-eigenaar wordt.
Bij wettelijk samenwonen is men nooit zeker van het bekomen van vruchtgebruik op die woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2017 10:45

Zware kosten, lowie.
Beste oplossing : terug trouwen en huis in gemeenschap brengen. Die kosten voor huis en lening zijn beperkt.
is het dan nog 60/40? ook is er na 3jaar doorgaans nog ni zoveel kapitaal afbetaald. wat allicht nadelig is voor degene met 40%

kan je er die dan nog uitkrijgen bij een scheiding, of erger uit uw eigen woning moeten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 09 aug 2017 11:14

Zelfs bij scheiding van goederen en de woning die eigendom is van één partner is er nog geen garantie dat (althans voorlopig) de andere partner niet in de woning zal kunnen blijven bij echtscheiding en de juridische eigenaar zijn of haar biezen zal moeten pakken.

Of er moet gehuwd worden laat ik in het midden, maar wat ik alleszins niet zou aanraden is meebetalen aan een hypothecaire lening en in ruil geen eigendomstitel verwerven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 09 aug 2017 11:15

Bij de akte van inbreng wordt dus meestal ook genoteerd hoe een eventuele scheiding geregeld wordt. Hierdoor blijft het huis uiteindelijk van u.
Dat bespreekt u echter best samen met uw notaris. Een 60/40 verdeling kan mi. best.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”