collectieve schuldbemiddeling

anouchkab
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

collectieve schuldbemiddeling

#1 , 07 aug 2017 16:30

Mijn ex vroeg enkele jaren geleden collectieve schuldbemiddeling aan en werd daarin geaccepteerd.
nu ben ik zelf schuldeiser (achterstal alimentatie en persoonlijke schuld) nu weet ik dat na een jaar normaal krijg je dan een afbetalingsplan van de schuldbemiddelaar, dat is na 4 jaar nog altijd niet gebeurt ,na zo'n 2 jaar heeft de schuldbemiddelaar opschorting gevraagd maar men ex beloofde zen gedrag te veranderen en alsnog alles te regelen, en de rechtbank hoorde hiernaar. Nu na al die jaren werkt hij niet meer, heeft hij zelf een nieuwe vriendin en kind die apart wonen om hen niet op te zadelen met deze problemen, hij spendeert geld die hij niet heeft , en als je dan belt naar de schuldbemiddelaar word ik ieder keer aan het lijntje gehouden, geen idee of hij eigenlijk al geld heeft opgespaard na al die jaren. maar ik vraag me af wat ikzelf eigenlijk kan doen om aan die info te geraken. zo is het ook dat hij al jaren de indexering niet betaald van de alimentatie, schuldbemiddelaar belooft dit in orde te brengen maar is nog altijd niet gebeurt. geloof me dat dit is heel frustrerend, ik bel elke maand voor een update en krijg iedere keer, mevr eind deze maand krijg je een brief in de bus , ja en dat zegt ze al een jaar.... :( wil zo graag men geld terug

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 08 aug 2017 15:35

(Ervan uitgaande dat uw ex tot collectieve schuldenregeling werd toegelaten, uw titel is onduidelijk)

U hebt voor de vervallen onderhoudsuitkeringen en persoonlijke schuld een aangifte van schuldvordering gedaan?

Voldoet uw ex de lopende alimentatie? Indien niet (dus ook voor de indexering, indien voorzien in het vonnis) vergroot deze zijn schulden. Dat is in strijd met de regels van een CSR. Contacteer dan de bemiddelaar, aangetekend, en wijs deze erop dat u de herroeping zal vorderen indien uw ex niet over de brug komt voor het correcte bedrag, althans voor de nog te vervallen bedragen.

Indien CSR herroepen: onderhoudsschulden geven aanleiding tot een algemeen voorrecht op alle goederen en bezittingen van de schuldenaar en de beslagvrije sommen op (vervangings) inkomsten zijn niet van toepassing. U zit dan althans in theorie in een betere positie dan de meeste andere schuldeisers, hetgeen tijdens een CSR niet het geval is voor de achterstallen.

Indien hij een uitkering krijgt kan u beslag laten leggen op alles, tot de laatste cent. Meestal moet dat maar één keer gebeuren, daarna komen ze wel een afbetalingsplan vragen (of gaan ze volledig ondergronds, dat is een risico). Kan u zelf laten doen via een GDW (sommigen hebben scrupules om volledig beslag op een uitkering te leggen, ondanks de wettelijke mogelijkheid, kies bijgevolg een GDW die niet over fundamentele rechten begint te orakelen wanneer u uw vraag stelt) of via DAVO. Let wel, de verjaringstermijn voor onderhoudsschulden is 5 jaar. Kan gestuit worden, o.a. door betaling. Indien de ex evenwel niet betaalt....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”